Ceny vozidel stále rostou

Cenový index EY: Ceny vozidel stále rostou. Automobilky se snaží rozšiřovat nabídku.

Začátek roku přinesl zdražení automobilů napříč výbavovými stupni. Nabídka benzinových i naftových agregátů je i přes rozšiřování stále poznamenaná WLTP. Nejdražší specifikace SUV vozů zdražily v průměru o desítky tisíc korun.

První čtvrtletí roku 2019 se neslo v duchu růstu cen osobních automobilů všech nabízených variant. Automobily v základní výbavě zdražily o 4,5 %, ceny vozů s nejvyšší výbavou pak o 3,9 % oproti stejnému období loňského roku. V kategorii SUV zdražily vrcholné varianty vozidel v průměru o 49 000 Kč. Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele.

Začátek roku ve znamení zdražování

První čtvrtletí roku 2019 se neslo ve znamení růstu cen nejlevnějších i nejdražších výbavových stupňů. V porovnání s počátkem minulého roku cena vozidel v základní výbavě vzrostla o 4,5 %, což v praxi představuje rozdíl ve výši 16 800 Kč (oproti prosinci 2018 hovoříme o navýšení 4 300 Kč). Nejdražší nabídky jednotlivých modelů rostly o 3,9 % v porovnání s loňským obdobím, což v praxi reprezentuje rozdíl ve výši 32 400 Kč. Při srovnání s předchozím čtvrtletím pak cena nerostla tak rychle (srovnání říjen 2018 a leden 2019 přineslo navýšení ve výši více než 30 000 Kč) a ceny se zvýšily průměrně o 20 000 Kč, což je kromě zdražování způsobeno i rozrůstající se nabídkou v horním cenovém spektru jednotlivých modelů. Oproti předchozímu roku byly upraveny ceny poloviny sledovaných vozidel. Zdražení proběhlo u 63 % nejlevnějších variant sledovaných modelů (16 % vůči minulému čtvrtletí). V porovnání s rokem 2018 se u nejdražších variant zdražilo 71 % modelů (45 % oproti minulému čtvrtletí).

„Rozšíření nabídky se citelně dotýká především dražších výbavových stupňů. Ceny vrcholných, a tudíž dražších úrovní výbavy nerostly tak rychle jako v předchozím čtvrtletí. V minulém období způsobilo toto navýšení cen rozšíření nabídky modelů luxusních značek, které po úvodní omezené nabídce rozšířily seznam dostupných variant," uvádí Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie, a dodává: „Dřívější poklesy nabídky vyvolané přímo či nepřímo WLTP se již vrátily do původních čísel z počátku loňského roku co do počtu dostupných kombinací motorizací a výbavových stupňů. I přesto si samotných motorizací mohou zákazníci vybrat méně."

Od začátku roku byla rozšířena nabídka benzinových i naftových agregátů

Trend snižování počtu dostupných motorizací se v uplynulém čtvrtletí otočil, oproti minulému období trh zaznamenal nárůst počtu benzínových motorizací o 3,3 %, resp. naftových motorizací o 9,8 %. V meziročním srovnání je však celková nabídka užší, u zážehových agregátů došlo ke snížení počtu o 11 % a u vznětových o 14,5 %.

Ceny SUV stále rostou

Skupinou vozidel s nejvýraznějším nárůstem ceny jsou nejdražší specifikace luxusních SUV, které zaznamenaly zdražení v průměru o 49 000 Kč ve srovnání s loňským rokem. Cena vozů konvenčních tříd vzrostla v průměru o 15 000 Kč na spodní i horní hranici výbav v porovnání s rokem 2018.

V rámci kategorie elektromobilů došlo k výraznému zdražení u modelu Nissan Leaf, který je od února alternativně nabízen s 62kWh baterií, což cenu nejvyšší dostupné varianty posunulo na hranici 1,2 milionu korun.

Co se týče domácí automobilky ŠKODA, v uplynulém období si drtivá většina všech sledovaných vozů držela svou nastavenou cenu. Zahraniční značky se zaměřily na skladbu nabídky vozů. Značka Dacia opět zařadila dieselové agregáty pro model Sandero a Logan, což se projevilo navýšením ceny nejdražšího provedení. Zdražil i nejvíce vybavený Duster o 10 000 Kč, cena Dokkeru poskočila dokonce o 22 000 Kč.

Volkswagen vyřadil z ceníku nejlevnější motorizaci 1,5 TSI u modelu Passat a zájemcům o benzínové agregáty nechal pouze přeplňovaný dvoulitr o výkonu 200 kW. Ze stejného důvodu podražil i Tiguan, který je však na rozdíl od Passatu nabízen i se slabší a dostupnější variantou agregátu 2,0 TSI. Naopak například Golf a Touran zůstaly u cen ze začátku letošního roku.

Rozšíření nabídky o top range variantu se dočkal i populární model Tucson od značky Hyundai, stejně jako nová generace Audi A6. Ta, na rozdíl od aktuálního provedení Audi Q7, během prvního čtvrtletí dostala pod kapotu i zážehové agregáty. Pozoruhodné je mezigenerační růst pořizovací ceny nejlevnější varianty právě u Audi A6 když minulá generace byla v základním provedení o 328 000 Kč levnější. Podobného navýšení ceny základního provedení se dočkalo i BMW X5. Jeho nová generace začíná o 275 600 Kč výše než základ minulé generace před rokem.

17. 4. 2019, T. Z.: ey.com

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

ČNB pořádá v květnu další Research Open Day

ČNB pořádá v květnu další Research Open Day, foto: Praha Press

Česká národní banka pořádá 27. května 2019 každoroční setkání předních českých a zahraničních ekonomů...

CzechTrade otevřel pobočku v čínském Kantonu

CzechTrade otevřel pobočku v čínském Kantonu

V rámci české delegace do Číny bylo v neděli 28. dubna 2019 podepsáno memorandum o zřízení zahraničního zastoupení...

Profesionál nevynechá UGOL ROSSII & MINING

Profesionál nevynechá UGOL ROSSII & MINING, foto: ugol-rossii.com

Veletrhy UGOL ROSSII & MINING - mezinárodní veletrh pro těžbu uhlí, přípravu a manipulaci s materiály, NEDRA ROSII...

reklama reklama
reklama