Český trh nákupních parků ovládají zahraniční firmy

Letos očekáváme dokončení šesti nákupních parků o celkové ploše 18 000 metrů čtverečných. To je o polovinu méně, než bylo postaveno v minulém roce. Důvodem je především složité získávání potřebných povolení a klesající množství vhodných lokalit. Loni bylo dokončeno 14 nových nákupních parků o ploše 40 000 metrů čtverečných.

Očekávaná celková plocha nákupních parků v České republice ke konci roku 2016 se odhaduje na 775 000 m2. Z toho je aktuálně volných 8,3 % prostor. Největší park dokončený v letošním roce se nachází v Havířově a otevře začátkem listopadu.

„S plochou nákupních parků téměř 800 tisíc m2 se Česká republika v rámci regionu střední Evropy řadí na druhé místo po Polsku. Z hlediska přepočtu na obyvatele patří ČR také druhé místo – se 78 m2 na tisíc obyvatel má po Slovensku druhou nejhustší síť ve střední Evropě," říká Jiří Kristek, vedoucí oddělení nákupních parků v České republice a na Slovensku ve společnosti Cushman & Wakefield.

Český trh nákupních parků leží z velké části v rukou zahraničních investorů. Čtyři firmy si mezi sebe dělí téměř polovinu místního trhu. Z nich největší podíl vlastní německé firmy Saller (15 %) a Intercora (14 %), následuje český developer a investor CPI (10 %) a rakouská společnost Immofinanz (8 %).

„Zájem lokálních i zahraničních investorů o koupi nákupních parků v ČR stoupá. Současní majitelé se však do prodeje nehrnou, protože nákupní parky jsou zajímavou součástí realitního portfolia," říká Jiří Kristek. „Do nákupních parků investují kromě fondů také místní firmy. Takového investora ke koupi mnohdy motivuje pocit zodpovědnosti k danému regionu a detailní znalost lokality. Nákupní park totiž zásadně ovlivňuje ráz okolí," dodává Kristek.

Letos již proběhl prodej nákupního parku Severka Liberec a Campus Brno. Další transakce jsou aktuálně v jednání. Oblíbenost nákupních parků mezi investory je způsobena několika faktory. Cena začíná v řádu desítek milionů korun, proto zaujme i menší investory. Nákupní parky zajišťují majiteli stabilní příjem, jejich plocha je velice flexibilní a při případném odchodu nájemce lze relativně jednoduše měnit účel jejího využití. Správa parku je navíc pro majitele méně náročná, než u kancelářské budovy nebo třeba obchodního centra.

Popularitu si nákupní parky zachovávají i přes patrný pokles výnosů z jejich prodeje oproti předchozím rokům. Zatímco loni se zisk u mimopražských parků pohyboval na úrovni 8,5 %, dnes je běžně okolo 8 % z celkové ceny. U prémiových parků a parků v pražských lokalitách může klesnout až k hranici 7 %. Ovšem i to je stále více, než je běžné například u kancelářských nemovitostí.

TZ: Cushman & Wakefield

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Česko letos zažije převody firem za miliardy

Foto: ilustrační/pixabay

Patria: Stovky majitelů kvůli změně daní urychlí prodeje.

Letiště Praha je v provozním zisku

Foto: Letiště Praha, a.s.

Meziročně si polepšilo o 900 milionů.

Aero letos navýší výrobu pro Airbus o 80 procent

Foto: ©AIRBUS S.A.S. 2018 – computer rendering by FIXION-MMS/aero.cz

Ve Vodochodech vzniká hrana křídla pro dopravní letoun A220.

ČSÚ spustil aplikaci zaměřenou na zahraniční obchod

Ilustrační foto: Stanislava Nopová

Český statistický úřad spustil novou vyhledávací aplikaci: Databáze zahraničního obchodu se zbožím.

reklama
reklama
reklama