Nepřišel dárek zaplacený online? Peníze lze získat zpět

Pokud nebylo doručeno zboží zaplacené přes internet platební kartou, mohou spotřebitelé svoji banku požádat o provedení tzv. chargebacku. Díky tomuto nástroji lze stáhnout částku zpět od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal.

Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra takto banky svým klientům pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinovány zákonem. Pro své zákazníky podobnou službu mají i některé systémy elektronických peněženek. Naopak možnost vrácení peněz nenabízí platba bankovním převodem z účtu na účet.

„Někdy spotřebitelé nezkontrolují, od koho na internetu nakupují, nezjistí si ohlasy ostatních uživatelů, a tedy nepoznají rizikový e-shop. Nebo jinak normálně fungující e-shop nestihne výrobek dodat v deklarovaném termínu a spotřebitel neúspěšně žádá o vrácení peněz. Pokud předem zaplatil kartou nebo systémem elektronické peněženky, může dostat své peníze zpět," říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu.

Při platbě kartou lze v případě nedoručení zboží požádat banku o provedení tzv. chargebacku. Banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka, Evropské spotřebitelské centrum takový postup radí nejčastěji v případě podvodných e-shopů.

„Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho často provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem," uvádí Ondřej Tichota.

Může jít o nákupy v EU i mimo ni, v USA, Číně a podobně.

Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu. Jejich centra řešení sporů jsou ochotna řešit případy, kdy zboží nebylo doručeno, nebo byl dodán výrobek, který neodpovídá objednávce.

U platby bankovním převodem takto peníze vrátit automaticky nelze. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet," doporučuje Ondřej Tichota.

Důvěryhodnost internetového prodejce si nakupující mohou prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR www.evropskyspotrebitel.cz/podvod

Česká obchodní inspekce, při níž centrum působí, zveřejňuje rizikové e-shopy v sekci „Pro spotřebitele" na svém webu www.coi.cz

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum. To působí při České obchodní inspekci a je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, financované Evropskou komisí a zúčastněnými státy.

19. 12. 2018, TZ: COI

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Padělaných bankovek loni opět ubylo

Padělaných bankovek loni opět ubylo, foto: Praha Press

V roce 2018 bylo na území České republiky zadrženo 1 011 kusů padělaných a  pozměněných českých bankovek a...

Česká republika země pro budoucnost

Česká republika země pro budoucnost, foto: Michael Pewny from Pixabay

Americká obchodní komora v České republice (AmCham CZ) se domnívá, že nová výzkumná strategie "Česká republika:...

SZIF vydává rozhodnutí na Agroenvironmentálně-klimatická opatření

SZIF vydává rozhodnutí na Agroenvironmentálně-klimatická opatření, foto: Praha Press

Od 12. 3. 2019 začala platební agentura Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) vydávat rozhodnutí na další...

Veletrh RENEXPO Water & Energy 2019, Bělehrad, Srbsko

Ilustrační foto: Bělehrad, Srbsko

Největší mezinárodní veletrh a konference na téma obnovitelné zdroje energie, úpravy vody a energetiky RENEXPO Water...

reklama reklama
reklama
  • Víno & Golf, Rakousko poblíž hranic, 4* Golf Hotel Veltlin
  • Víno & Golf, Rakousko poblíž hranic, 4* Golf Hotel Veltlin
reklama