Nepřišel dárek zaplacený online? Peníze lze získat zpět

Pokud nebylo doručeno zboží zaplacené přes internet platební kartou, mohou spotřebitelé svoji banku požádat o provedení tzv. chargebacku. Díky tomuto nástroji lze stáhnout částku zpět od banky podnikatele, pokud ten neprokáže, že zboží dodal.

Podle zkušeností Evropského spotřebitelského centra takto banky svým klientům pomáhají, ačkoli k tomu nejsou povinovány zákonem. Pro své zákazníky podobnou službu mají i některé systémy elektronických peněženek. Naopak možnost vrácení peněz nenabízí platba bankovním převodem z účtu na účet.

„Někdy spotřebitelé nezkontrolují, od koho na internetu nakupují, nezjistí si ohlasy ostatních uživatelů, a tedy nepoznají rizikový e-shop. Nebo jinak normálně fungující e-shop nestihne výrobek dodat v deklarovaném termínu a spotřebitel neúspěšně žádá o vrácení peněz. Pokud předem zaplatil kartou nebo systémem elektronické peněženky, může dostat své peníze zpět," říká Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra, které pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu.

Při platbě kartou lze v případě nedoručení zboží požádat banku o provedení tzv. chargebacku. Banka spotřebitele může obrazně řečeno stáhnout peníze zpět od banky obchodníka, Evropské spotřebitelské centrum takový postup radí nejčastěji v případě podvodných e-shopů.

„Spotřebitel nemá na chargeback právní nárok, ale zkušenost ESC ukazuje, že banky ho často provádějí pro své klienty dobrovolně. Někdy tak činí i v případě dodání zcela jiného než objednaného zboží. Dobré je žádost doplnit relevantními dokumenty, například kopií komunikace s prodejcem," uvádí Ondřej Tichota.

Může jít o nákupy v EU i mimo ni, v USA, Číně a podobně.

Systémy plateb prostřednictvím elektronických peněženek nabízejí podobnou službu. Jejich centra řešení sporů jsou ochotna řešit případy, kdy zboží nebylo doručeno, nebo byl dodán výrobek, který neodpovídá objednávce.

U platby bankovním převodem takto peníze vrátit automaticky nelze. „Pokud lidé nakupují u jim už známého podnikatele, je platba převodem samozřejmě v pořádku, ale pokud jde o první nákup a nejde o obecně známý subjekt, je dobré se nad převodem jako nástrojem platby zamyslet," doporučuje Ondřej Tichota.

Důvěryhodnost internetového prodejce si nakupující mohou prověřit díky návodu na webu Evropského spotřebitelského centra ČR www.evropskyspotrebitel.cz/podvod

Česká obchodní inspekce, při níž centrum působí, zveřejňuje rizikové e-shopy v sekci „Pro spotřebitele" na svém webu www.coi.cz

Pokud se spotřebitel dostane do sporu s podnikatelem z jiné země Evropské unie, Norska nebo Islandu, může mu s řešením bezplatně pomoci Evropské spotřebitelské centrum. To působí při České obchodní inspekci a je jedním z 30 členů sítě Evropských spotřebitelských center, financované Evropskou komisí a zúčastněnými státy.

19. 12. 2018, TZ: COI

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Aero letos navýší výrobu pro Airbus o 80 procent

Foto: ©AIRBUS S.A.S. 2018 – computer rendering by FIXION-MMS/aero.cz

Ve Vodochodech vzniká hrana křídla pro dopravní letoun A220.

ČSÚ spustil aplikaci zaměřenou na zahraniční obchod

Ilustrační foto: Stanislava Nopová

Český statistický úřad spustil novou vyhledávací aplikaci: Databáze zahraničního obchodu se zbožím.

Pozor!!! Nenechte si zkopírovat platební karty!!!

Ilustrační foto: Praha Press

Kriminalisté z 3. oddělení Prahy I zadrželi tři cizince, kteří podvodem na internetu z lidí vylákali údaje od jejich...

Byrokracie v zemědělství

Foto: Stanislava Nopová

Ministr zemědělství: Nový systém kontrol měl přinést snížení byrokratické zátěže pro zemědělce, stal se...

reklama
reklama
reklama