Po celé Evropě narůstá nová výstavba maloobchodních ploch

Stoupající poptávka zákazníků a nedočkaví investoři stojí za rozmachem nových obchodních center po celé Evropě. Do konce roku 2016 očekává Cushman & Wakefield nárůst nových maloobchodních ploch o 9,7 milionů čtverečních metrů. A postupnou proměnu jejich formátu.

Francie 851 tisíc čtverečných metrů, Itálie 634 000 m2, Německo 230 000 m2, Polsko 570 000 m2, Česká republika zhruba 85 000 m2. Tak podle mezinárodní poradenské společnosti Cushman & Wakefield vypadají plány na výstavbu nových obchodních center nebo rozšíření těch stávajících (za 2. pololetí 2015 a celý rok 2016).

„Nové projekty vznikají po celé Evropě. Mezi nejaktivnější patří možná překvapivě Španělsko a Itálie, které procházely náročnějším ekonomickým obdobím. Robustní aktivitu vykazují také tradiční trhy ve Velké Británii, ve Francii nebo v Německu. Nečekaný rozmach retailu vidíme rovněž ve Skandinávii," komentuje situaci Jonathan Hallett, partner a výkonný ředitel Cushman & Wakefield v České republice.

Expanze obchodních center je mimo jiné důkazem, že i přes rozmach nakupování na internetu má tento maloobchodní formát na trhu stále své místo. Ačkoliv, řada nových projektů ukazuje na nové trendy.

Tím prvním jsou rekonstrukce, modernizace nebo rozšíření stávajících nákupních center. Podle Jonathana Halletta přiměla poptávka zákazníků a nájemců řadu developerů i vlastníků k modernizaci prostor nebo dobudování dalších etap. Z očekávaného přírůstku 9,7 milionu čtverečných metrů nových maloobchodních ploch tvoří rozšíření 22 % v západní Evropě a zhruba 10% podíl v regionu střední a východní Evropy.

Za důležitou tým Cushman & Wakefield považuje rovněž proměnu formátů obchodních center. Pohyb je v tomto směru zřetelný v západní Evropě a v severských státech. Do budoucna jej můžeme očekávat také v České republice.

Mnoho developerů otevřeně hovoří o „life-style galeriích", nikoliv jen o obchodních nebo nákupních centrech. Nejde o pouhou deklaraci - připravované galerie či centra otevřená v druhé polovině letošního roku vykazují vysokou kvalitu architektury, vnitřního designu, kladou důraz na volnočasové aktivity jako sport nebo wellness.

Konečně třetím trendem je zmenšování nových a připravovaných projektů. Většina z nich spadá do kategorie menších a středních center, zpravidla kolem 20 až 30 000 čtverečných metrů. I díky tomu významné procento nových staveb vzniká mimo metropole nebo velká města.

To ostatně dokládá i přehled nových projektů v České republice. Do konce roku 2016 by u nás mělo být otevřeno pět nových obchodních center. Kromě vícefunkčního areálu Nová Palmovka (retailu je vyčleněno 5 000 m2) a rozšíření Centra Chodov o 35 000 m2, vyrůstají nové projekty v Hradci Králové (Aupark - 23 000 m2), Jablonci nad Nisou (Central - 11 270 m2) a v Přerově (Prior - 13 732 m2).

TZ: Cushman & Wakefield

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Česko letos zažije převody firem za miliardy

Foto: ilustrační/pixabay

Patria: Stovky majitelů kvůli změně daní urychlí prodeje.

Letiště Praha je v provozním zisku

Foto: Letiště Praha, a.s.

Meziročně si polepšilo o 900 milionů.

Aero letos navýší výrobu pro Airbus o 80 procent

Foto: ©AIRBUS S.A.S. 2018 – computer rendering by FIXION-MMS/aero.cz

Ve Vodochodech vzniká hrana křídla pro dopravní letoun A220.

ČSÚ spustil aplikaci zaměřenou na zahraniční obchod

Ilustrační foto: Stanislava Nopová

Český statistický úřad spustil novou vyhledávací aplikaci: Databáze zahraničního obchodu se zbožím.

reklama
reklama
reklama