Tažení proti „šmejdům“ v energetice má první výsledky

Trojnásobný nárůst podnětů v souvislosti s tzv. šmejdy v energetice.  Reakce na osvětu a spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu, České obchodní inspekce a Energetického regulačního úřadu. V úterý společně informovaly o tom, jak se spotřebitelé mohou bránit nekalým obchodním praktikám v energetice, kterých v poslední době dramaticky přibývá.

Zjednodušeně platí, že pokud má spotřebitel problém přímo s dodavatelem energií, pomůže Energetický regulační úřad. Pokud ale potíže způsobuje zprostředkovatel, potom je třeba obrátit se na Českou obchodní inspekci. Dojde-li k podomnímu prodeji, přestože to v místě zakazuje tržní řád, je třeba se obrátit na město či obec. Právě samosprávy tržní řád vydávají a podle dostupných informací jich většina prodej zboží nebo poskytování služeb mimo provozovnu už zakázala. Stačit to ale nemusí, proto se objevují podněty na úplný zákaz podomního prodeje.

„Už stávající legislativa, konkrétně zákon o ochraně spotřebitele, živnostenský zákon, občanský zákoník a energetický zákon upravují práva spotřebitele a poskytují mu ochranu. Bohužel to ale nestačí, lidé často, aniž si to uvědomují,  přistupují na nevýhodné energetické smlouvy a pak nevědí, co s tím," říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner a dodává: „Proto se zabýváme změnou energetické zákona a chystáme také tzv. spotřebitelský kodex. Klíčové přitom pro nás samozřejmě jsou podněty z praxe. Je naprosto zásadní, aby se ozvali lidé, kteří mají zkušenosti s tzv. šmejdy v energetice. Za sebe mohu slíbit, že to nevzdáme."

Hüner upřesňuje, že se energetický zákon otevírá v souvislosti s novými evropskými pravidly. Mělo by tak být jednodušší doplnit do něj nutné úpravy právě v kontextu s nekalými obchodními praktikami v energetice. Změna by tak mohla být rychlejší, než kdyby šlo o běžný legislativní proces.

Ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný doplňuje, že novela zákona o ochraně spotřebitele, tzv. spotřebitelský kodex, zase počítá s tím, že už nebude možné uzavírat smlouvy po telefonu. Právní akt by měl být uzavřen až v okamžiku, kdy bude mít písemnou podobu a spotřebitel ho podepíše.

Bezecný přidává praktické rady pro veřejnost: „Nepouštějte cizího člověka do bytu, chcete-li ušetřit, vyhledejte si nejlevnějšího dodavatele sami a oslovte pak přímo jeho. A rozhodně neplaťte předražené ceny LED žárovek."

TZ: 24. 5. 2018, mpo.cz

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Česko letos zažije převody firem za miliardy

Foto: ilustrační/pixabay

Patria: Stovky majitelů kvůli změně daní urychlí prodeje.

Letiště Praha je v provozním zisku

Foto: Letiště Praha, a.s.

Meziročně si polepšilo o 900 milionů.

Aero letos navýší výrobu pro Airbus o 80 procent

Foto: ©AIRBUS S.A.S. 2018 – computer rendering by FIXION-MMS/aero.cz

Ve Vodochodech vzniká hrana křídla pro dopravní letoun A220.

ČSÚ spustil aplikaci zaměřenou na zahraniční obchod

Ilustrační foto: Stanislava Nopová

Český statistický úřad spustil novou vyhledávací aplikaci: Databáze zahraničního obchodu se zbožím.

reklama
reklama
reklama