Tažení proti „šmejdům“ v energetice má první výsledky

Trojnásobný nárůst podnětů v souvislosti s tzv. šmejdy v energetice.  Reakce na osvětu a spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu, České obchodní inspekce a Energetického regulačního úřadu. V úterý společně informovaly o tom, jak se spotřebitelé mohou bránit nekalým obchodním praktikám v energetice, kterých v poslední době dramaticky přibývá.

Zjednodušeně platí, že pokud má spotřebitel problém přímo s dodavatelem energií, pomůže Energetický regulační úřad. Pokud ale potíže způsobuje zprostředkovatel, potom je třeba obrátit se na Českou obchodní inspekci. Dojde-li k podomnímu prodeji, přestože to v místě zakazuje tržní řád, je třeba se obrátit na město či obec. Právě samosprávy tržní řád vydávají a podle dostupných informací jich většina prodej zboží nebo poskytování služeb mimo provozovnu už zakázala. Stačit to ale nemusí, proto se objevují podněty na úplný zákaz podomního prodeje.

„Už stávající legislativa, konkrétně zákon o ochraně spotřebitele, živnostenský zákon, občanský zákoník a energetický zákon upravují práva spotřebitele a poskytují mu ochranu. Bohužel to ale nestačí, lidé často, aniž si to uvědomují,  přistupují na nevýhodné energetické smlouvy a pak nevědí, co s tím," říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner a dodává: „Proto se zabýváme změnou energetické zákona a chystáme také tzv. spotřebitelský kodex. Klíčové přitom pro nás samozřejmě jsou podněty z praxe. Je naprosto zásadní, aby se ozvali lidé, kteří mají zkušenosti s tzv. šmejdy v energetice. Za sebe mohu slíbit, že to nevzdáme."

Hüner upřesňuje, že se energetický zákon otevírá v souvislosti s novými evropskými pravidly. Mělo by tak být jednodušší doplnit do něj nutné úpravy právě v kontextu s nekalými obchodními praktikami v energetice. Změna by tak mohla být rychlejší, než kdyby šlo o běžný legislativní proces.

Ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný doplňuje, že novela zákona o ochraně spotřebitele, tzv. spotřebitelský kodex, zase počítá s tím, že už nebude možné uzavírat smlouvy po telefonu. Právní akt by měl být uzavřen až v okamžiku, kdy bude mít písemnou podobu a spotřebitel ho podepíše.

Bezecný přidává praktické rady pro veřejnost: „Nepouštějte cizího člověka do bytu, chcete-li ušetřit, vyhledejte si nejlevnějšího dodavatele sami a oslovte pak přímo jeho. A rozhodně neplaťte předražené ceny LED žárovek."

TZ: 24. 5. 2018, mpo.cz

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Správě železnic byla uložena pokuta za dělení zakázky

Správě železnic byla uložena pokuta za dělení zakázky, ilustrační foto: Praha Press

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže uložil Správě železniční dopravní cesty (dále jen SŽDC) pokutu ve výši...

Česká republika má historicky nejlepší umístění v rámci světového kongresového průmyslu

Česká republika má historicky nejlepší umístění v rámci světového kongresového průmyslu, foto: CzechTourism

V loňském roce se v České republice uskutečnilo 187 mezinárodních asociačních meetingů, kterých se účastnilo...

SÚKL pokutuje další lékárnu za nelegální vývoz léčivých přípravků do zahraničí

SÚKL pokutuje další lékárnu za nelegální vývoz léčivých přípravků do zahraničí

Pokutu, kterou SÚKL uložil lékárně Olympia s. r. o., potvrdilo začátkem května tohoto roku Ministerstvo zdravotnictví. Výše...

Na regeneraci brownfieldů ve veřejném vlastnictví dá stát letos 180 milionů korun

Na regeneraci brownfieldů ve veřejném vlastnictví dá stát letos 180 milionů korun, ilustrační foto

O podporu z programu Regenerace a podnikatelské využití brownfieldů mohou obce, města a kraje ležící na území...

reklama reklama reklama reklama