Tažení proti „šmejdům“ v energetice má první výsledky

Trojnásobný nárůst podnětů v souvislosti s tzv. šmejdy v energetice.  Reakce na osvětu a spolupráci Ministerstva průmyslu a obchodu, České obchodní inspekce a Energetického regulačního úřadu. V úterý společně informovaly o tom, jak se spotřebitelé mohou bránit nekalým obchodním praktikám v energetice, kterých v poslední době dramaticky přibývá.

Zjednodušeně platí, že pokud má spotřebitel problém přímo s dodavatelem energií, pomůže Energetický regulační úřad. Pokud ale potíže způsobuje zprostředkovatel, potom je třeba obrátit se na Českou obchodní inspekci. Dojde-li k podomnímu prodeji, přestože to v místě zakazuje tržní řád, je třeba se obrátit na město či obec. Právě samosprávy tržní řád vydávají a podle dostupných informací jich většina prodej zboží nebo poskytování služeb mimo provozovnu už zakázala. Stačit to ale nemusí, proto se objevují podněty na úplný zákaz podomního prodeje.

„Už stávající legislativa, konkrétně zákon o ochraně spotřebitele, živnostenský zákon, občanský zákoník a energetický zákon upravují práva spotřebitele a poskytují mu ochranu. Bohužel to ale nestačí, lidé často, aniž si to uvědomují,  přistupují na nevýhodné energetické smlouvy a pak nevědí, co s tím," říká ministr průmyslu a obchodu Tomáš Hüner a dodává: „Proto se zabýváme změnou energetické zákona a chystáme také tzv. spotřebitelský kodex. Klíčové přitom pro nás samozřejmě jsou podněty z praxe. Je naprosto zásadní, aby se ozvali lidé, kteří mají zkušenosti s tzv. šmejdy v energetice. Za sebe mohu slíbit, že to nevzdáme."

Hüner upřesňuje, že se energetický zákon otevírá v souvislosti s novými evropskými pravidly. Mělo by tak být jednodušší doplnit do něj nutné úpravy právě v kontextu s nekalými obchodními praktikami v energetice. Změna by tak mohla být rychlejší, než kdyby šlo o běžný legislativní proces.

Ústřední ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný doplňuje, že novela zákona o ochraně spotřebitele, tzv. spotřebitelský kodex, zase počítá s tím, že už nebude možné uzavírat smlouvy po telefonu. Právní akt by měl být uzavřen až v okamžiku, kdy bude mít písemnou podobu a spotřebitel ho podepíše.

Bezecný přidává praktické rady pro veřejnost: „Nepouštějte cizího člověka do bytu, chcete-li ušetřit, vyhledejte si nejlevnějšího dodavatele sami a oslovte pak přímo jeho. A rozhodně neplaťte předražené ceny LED žárovek."

TZ: 24. 5. 2018, mpo.cz

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Padělaných bankovek loni opět ubylo

Padělaných bankovek loni opět ubylo, foto: Praha Press

V roce 2018 bylo na území České republiky zadrženo 1 011 kusů padělaných a  pozměněných českých bankovek a...

Česká republika země pro budoucnost

Česká republika země pro budoucnost, foto: Michael Pewny from Pixabay

Americká obchodní komora v České republice (AmCham CZ) se domnívá, že nová výzkumná strategie "Česká republika:...

SZIF vydává rozhodnutí na Agroenvironmentálně-klimatická opatření

SZIF vydává rozhodnutí na Agroenvironmentálně-klimatická opatření, foto: Praha Press

Od 12. 3. 2019 začala platební agentura Státní zemědělský intervenční fond (SZIF) vydávat rozhodnutí na další...

Veletrh RENEXPO Water & Energy 2019, Bělehrad, Srbsko

Ilustrační foto: Bělehrad, Srbsko

Největší mezinárodní veletrh a konference na téma obnovitelné zdroje energie, úpravy vody a energetiky RENEXPO Water...

reklama reklama
reklama
  • Víno & Golf, Rakousko poblíž hranic, 4* Golf Hotel Veltlin
  • Víno & Golf, Rakousko poblíž hranic, 4* Golf Hotel Veltlin
reklama