Pozor na vysoké poplatky při zrušení ubytování či zájezdu

Při hledání dovolené na poslední chvíli by si především uživatelé internetu měli dát pozor, aby se neunáhlili a neobjednali si zájezd nebo ubytování, které by pak chtěli z jakéhokoli důvodu zrušit. U těchto služeb totiž neexistuje právo na odstoupení od smlouvy a především poskytovatelé z jiných zemí EU mohou požadovat vysoké storno poplatky.

Lidé si někdy neuvědomují, že při surfování na internetových stránkách cestovních kanceláří či ubytovatelů stačí kliknout na políčko „objednat" a pobyt je objednán závazně – bez nutnosti podepsat vytištěnou smlouvu. Následně se podivují, že po nich společnost požaduje storno poplatek někdy až ve výši 100%, když se rozhodnou pobyt z nějakého důvodu zrušit.

V jednom z případů se díky právní argumentaci partnerského centra v Německu podařilo snížit storno poplatek požadovaný tamní cestovní kanceláří ze 40% na 20%. Spotřebitel požadované storno ve výši 40% zaplatil, ale nadále chtěl jednat o bezplatném zrušení své objednávky, protože podle něj měla společnost ještě dost času na to prodat zájezd někomu jinému. To společnost odmítala.

„Němečtí kolegové ji ale přiměli, aby se zachovala v souladu s příslušnou německou judikaturou, podle které lze požadovat maximálně 20% z ceny zájezdu, pokud je zrušen více než 30 dní před jeho začátkem. Spotřebitel tak dostal zpět polovinu zaplacené částky, tedy kolem 4500 Kč," uvádí Ondřej Tichota z Evropského spotřebitelského centra ČR.

V Rakousku je situace trochu jiná. Ačkoli se někdy objevují požadavky na velmi vysoké storno poplatky, mnozí ubytovatelé se dobrovolně řídí podmínkami vycházejícími z rakouské judikatury. Podle nich je zrušení pobytu v předstihu tří měsíců bezplatné, od tří do jednoho měsíce před plánovaným začátkem pobytu vyjde na 40 procent ceny. Lhůta kratší než měsíc, ale delší než týden, znamená 70% storno a zrušení pár dnů před pobytem přijde na 90% ceny pobytu.

Více informací o svých právech spotřebitelé najdou na www.evropskyspotrebitel.cz. Evropské spotřebitelské centrum poskytuje informace o právech spotřebitelů na jednotném trhu a bezplatně pomáhá řešit spory s podnikateli z jiných zemí EU, Norska a Islandu. Jeho činnost financují Evropská komise a Česká obchodní inspekce, při níž centrum působí.

- ČOI -

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Soví voliéry Borová Lada budou otevřeny v květnu

Foto: Puštík bělavý/NP Šumava

Šumavský národní park otevře Soví voliéry v Borových Ladách na Prachaticku později než obvykle.

Soví voliéry Borová Lada budou otevřeny v květnu

Foto: Puštík bělavý/NP Šumava

Šumavský národní park otevře Soví voliéry v Borových Ladách na Prachaticku později než obvykle.

Nejmodernější vlaky přijíždí na české koleje

Foto: ComfortJet/MDČR

Cestující by mohly ComfortJety svézt ještě před létem.

Do Zoo Brno se po 30 letech vrátili pelikáni

Do Zoo Brno se po 30 letech vrátili pelikáni /foto: Michaela Jerhotová

Ptáci dorazili na Mniší horu ze Zoo Hluboká, která řešila jejich umístění po prosincové sněhové kalamitě, kdy...

reklama
reklama
reklama reklama