DPP představil projekt Společného podniku s firmou PENTA pro metro D

Metro D může jezdit z Písnice na Pankrác už za 7 – 8 let. Dopravní podnik hl. m. Prahy představil projekt tzv. Společného podniku, který má vzniknout spojením veřejného a soukromého kapitálu. Cílem Společného podniku je co nejrychleji vykoupit pozemky

potřebné pro výstavbu trasy I. D pražského metra z Pankráce do Písnice, umožnit DPP získat stavební povolení na celou trasu a zajistit výstavbu nadzemních výstupů. Současně má těžit z finančního zhodnocení pozemků přilehlých k novým stanicím, a pokrýt tak část nákladů na výstavbu metra. Společný podnik má být ze 49 % vlastněn DPP a z 51 % investiční skupinou Penta, která byla jako strategický partner Společného podniku vybrána na základě veřejné soutěže.

Hlavním důvodem je nemožnost nabídnout podle současné legislativy cenu za pozemky, kterou požadují jejich vlastníci. Ti požadují mnohdy 3x – 10x více, než kolik činí znalecký odhad. DPP ani hlavní město Praha však nejsou schopni nabídnout více než 15% navýšení znaleckého odhadu, protože pro vyšší cenu nemají ekonomické zdůvodnění např. v podobě budoucích zisků z komerční činnosti. Dopravní podnik ve spolupráci s magistrátem proto přišel s řešením v podobě spolupráce soukromého a veřejného sektoru. Důvodem je, že soukromý kapitál dokáže za pozemky nabídnout skutečnou tržní cenu, protože na rozdíl od DPP může proti vysoké ceně pozemků postavit budoucí zisky z developerských projektů. Strategickým partnerem Společného podniku se má stát investiční skupina Penta, která byla vybrána na základě veřejné soutěže, kde jedinými kritérii byly ekonomické objektivní parametry, tj. ekonomická výhodnost nabídky. Vyvlastnění pozemků by kvůli komplikovanosti celého procesu a následným soudním sporům trvalo přinejmenším 15 let, a vedení hlavního města Praha proto upřednostnilo formu Společného podniku.

Společný podnik bude mít za úkol co nejdříve vykoupit všechny potřebné pozemky, získat všechna práva potřebná k výstavbě metra a umožnit tak DPP získat stavební povolení na celou trasu metra I. D. Vedle toho bude zajišťovat výstavbu nadzemních výstupů tam, kde nedojde k navazující developerské výstavbě. Společně se strategickým partnerem bude Společný podnik zakládat projektové společnosti, které budou mít na starosti výstavbu jednotlivých developerských projektů. Zisk z těchto developerských projektů se bude dělit mezi Společný podnik a investiční skupinu Penta v poměru podle výše obchodních podílů v jednotlivých projektových společnostech. Společný podnik nebude za celou dobu své existence vyplácet dividendy a veškeré jeho zisky se použijí na splácení úvěrů na výstavbu metra. Penta bude povinna převést svůj podíl ve Společném podniku na DPP za 0 Kč nejpozději do 15 let. Celkový rozpočet Společného podniku je max. 6,5 miliardy Kč, což představuje cca 15 % celkových nákladů na výstavbu trasy metra I. D. Kapitál Společného podniku pokryje 10 % rozpočtu celého projektu, na zbytek si bude Společný podnik brát bankovní úvěry. „Do celého projektu tak DPP vloží ze svých prostředků pouhých 5 % celkových nákladů, zbylých 95 % pokryje kapitál partnera a bankovní úvěry," dodává Martin Gillar.

26. 5. 2018; TZ: DPP

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Výluka tramvají v úseku Libeňský most – Palmovka pokračuje

Foto: DPP

Z důvodu havarijního stavu části Libeňského soumostí pokračuje do odvolání obousměrné přerušení provozu tramvají...

Krása v detailu. Nová výstava poodkryje tajemství květů

FOTO a kolorování: Eva Tihlaříková/AVČR

Poučná a možná trochu peprná – taková je výstava Tajemství květního vývoje pod drobnohledem v Galerii Věda...

Příspěvek Celního úřadu Praha Ruzyně do státního rozpočtu v roce 2023

foto: Letiště Praha

Fiskální rok 2023 na Celním úřadu Praha Ruzyně.

Praha 1 schválila přidělení dotací

dotace/ÚMČ Praha 1

Dotace na rozvoj občanské společnosti, ochranu kulturního dědictví, a v oblasti sportu.

reklama
reklama
reklama