Nejvíce znečišťuje ovzduší Prahy silniční doprava
Za nejvýznamnější riziko lze považovat ultra jemné částice a na ně navázané rizikové látky. Prakticky u všech typů motorů platí, že emise částic závisí především na kvalitě konstrukce, seřízení, údržbě a obsluze motoru.
Jaké je skutečné procentuální množství automobilů provozovaných v Praze, které vykazují nadměrné emise částic, bylo předmětem pilotního projektu Prahy založeného na dopravním průzkumu a měření množství ultra jemných prachových částic měření v reálném provozu. Na základě analýzy zjištěných údajů a v následném vyhodnocení technického stavu vozového parku na území hlavního města Prahy bylo zjištěno, že přibližně 9 % z vozidel, která měla být vybavena filtrem pevných částic (DPF), jsou nefunkční nebo filtr zcela postrádají. I přesto, že se jedná o poměrně malou skupinu vozidel, bylo prokázáno, že vozidla s vysokými emisemi částic mají značný podíl na celkových emisích částic. Až zhruba 10 % vozidel s nejvyššími emisemi produkuje přibližně tři pětiny částic.
„Technickému stavu vozidel je třeba věnovat zvýšenou pozornost, S prakticky beztrestným provozováním vozidel s nadměrnými emisemi je třeba skoncovat. Aby se zabránilo praktikám odstraňování nebo cíleného poškozování DPF, bude nutné zaměřit silniční kontroly i na technický stav vozidel a emisní parametry. Jedině častějšími a důslednými kontrolami stavu vozidel lze výrazně snížit počty emisně problematických vozidel na komunikacích, a tím významně přispět ke zlepšení imisní situace ve městech a obcích s vyšší hustotou provozu," uvedla radní hl. m. Prahy Jana Plamínková.
Měření prokázalo, že problém částic není omezen pouze na vozy s vadným filtrem pevných částic. Také starší vozy bez filtru jsou podstatným zdrojem částic. Velmi závažnou komplikací je charakter zdrojů částic, které na rozdíl od stacionárních zdrojů, jakými jsou topeniště a kotle, emitují výfukové plyny přímo uprostřed ulic, tj. v bezprostřední blízkosti lidí, kteří se zde pohybují, pracují, a v mnoha případech i bydlí. Každodenní působení rizikových látek se velmi negativně projevuje na zdraví značné skupiny lidí.
8. 8. 2018, TZ: MHMP
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Výluka tramvají v úseku Libeňský most – Palmovka pokračuje
Z důvodu havarijního stavu části Libeňského soumostí pokračuje do odvolání obousměrné přerušení provozu tramvají...
Krása v detailu. Nová výstava poodkryje tajemství květů
Poučná a možná trochu peprná – taková je výstava Tajemství květního vývoje pod drobnohledem v Galerii Věda...
Příspěvek Celního úřadu Praha Ruzyně do státního rozpočtu v roce 2023
Fiskální rok 2023 na Celním úřadu Praha Ruzyně.
Praha 1 schválila přidělení dotací
Dotace na rozvoj občanské společnosti, ochranu kulturního dědictví, a v oblasti sportu.