V Praze proběhlo reálné měření emisí aut

Hlavní město Praha ve spolupráci s odborníky z ČVUT, Technické univerzity Liberec a ÚAMK provedlo orientační měření emisí aut za reálného provozu. Cílem je zjistit, kolik se po pražských silnicích pohybuje vozů, které mají v nepořádku emisní hodnoty.

Dnes v Praze 6 u Nádraží Veleslavín o tom informovali pražská radní pro životní prostředí Jana Plamínková, Michal Vojtíšek z ČVUT a Petr Vomáčka z ÚAMK.

Doprava v metropoli je dle všech indikátorů hlavním zdrojem znečištění ovzduší a jedním z nejhorších znečišťovatelů je dieselový motor s odstraněným nebo poškozeným filtrem pevných částic (DPF). Odborníci z ÚAMK na základě získaných dat od automobilek odhadují, že v ČR se pohybuje až 1,3 milionu vozidel z výroby vybavených DPF filtrem a až 1 milion vozidel jej mělo nebo má odstraněno či poškozeno.

Podle docenta Vojtíška z ČVUT způsobují tyto vozy hlavní část znečištění ovzduší v Praze.

„Je možné, že plná polovina částic pochází z nějakých pěti až deseti procent motorů. Pokud u nových dieselových vozidel vše funguje správně, vozidlo škodlivé částice samo eliminuje. Naopak, pokud údržba nebo části vozu zcela chybí, zplodiny mohou být výrazně škodlivější než u starších vozidel, která produkovala spíše větší pevné částice. Ty jsou méně škodlivé než nanočástice."

Měření pevných částic za běžného provozu je unikátní světová metoda a docent Vojtíšek ji sám vyvinul. Pomocí speciální hadičky a čerpadla odebírá od okraje vozovky vzorky vzduchu se zplodinami z projíždějících vozidel. Ty míří do přístrojů, které zjišťují reálné koncentrace různých typů částic.

„Nanočástice se usazují se v plicních sklípcích, odtud pronikají do krevního oběhu a roznášejí po těle prokazatelně rakovinotvorné látky," řekl vědec.

Cílem aktuálního měření je podle radní Plamínkové získat orientační měření, které zjistí, kolik naftových aut s odmontovaným či poškozeným filtrem pevných částic po Praze jezdí.

„Podle toho, jak měření dopadne, pak zvolíme další postup," říká radní. „Každopádně aut je v Praze hodně a je zcela nezbytné, aby byla v dobrém technickém stavu. Existenci aut s odmontovaným či nefunkčním DPF filtrem nehodláme tolerovat."

23.11.2017; TZ: MHMP

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Výstava Náprstkova muzea seznamuje návštěvníky s indiány

Výstava Náprstkova muzea seznamuje návštěvníky s indiány, foto: Národní muzeum.

Národní muzeum zahájilo v Náprstkově muzeu novou výstavu Indiáni, která představuje původní obyvatele Severní...

Revitalizace libeňského Elsnicova náměstí proběhne v roce 2018

Revitalizace libeňského Elsnicova náměstí proběhne v roce 2018, Vizualizace FAM Architekti.

Dlouho očekávaná revitalizace libeňského Elsnicova náměstí proběhne v roce 2018 spolu s rekonstrukcí přilehlé...

Radotín zopakuje kontrolu statiky lávky

Radotín zopakuje kontrolu statiky lávky, foto: ÚMČ Praha 16.

Plánovaná kontrola radotínské lávky pro pěší se uskuteční o půl roku dříve, aby byla jistota, že ji bude možné...

Společnost euroAWK musí odmontovat z metra reklamní vitríny

Společnost euroAWK musí odmontovat z metra reklamní vitríny, foto: Praha Press.

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) uspěl u Obvodního soudu pro Prahu 10 ve sporu s reklamní společností euroAWK.

reklama reklamareklama reklama
  • 100% Wellness a relaxace v Krušných horách. Víkendový wellness pobyt
  • 100% Wellness a relaxace v Krušných horách. Víkendový wellness pobyt
  • 100% Wellness a relaxace v Krušných horách. Víkendový wellness pobyt
reklama