Zjištění průzkumu spotřebitelského klimatu GfK v Evropě: Začíná převládat optimismus
Ekonomika Evropské unie začíná znovu růst. Spotřebitelé doufají, že ekonomická krize bude letos konečně překonána. Ukazatel spotřebitelského klimatu v EU tento trend jasně odráží a v prvním čtvrtletí 2014 vzrostl o 0,8 bodu. Nyní dosahuje hodnoty 8,4 bodu. Toto jsou výsledky průzkumu spotřebitelského klimatu GfK ve čtrnácti evropských státech.
Optimismus, který nyní začíná převažovat u mnoha evropských spotřebitelů je zcela odůvodněný. Téměř ve všech zemích zastoupených v průzkumu mají ukazatele ekonomických a příjmových očekávání, jakož i ukazatel ochoty nakupovat, vzestupný trend. V mnoha zemích dosahují úrovně, která nebyla zaznamenána po celé roky.
Ukazatel spotřebitelského klimatu v celé EU (28 zemí) stoupá taktéž. V březnu byl na úrovni 8,4 bodu, což znamená v prvním čtvrtletí letošního roku zvýšení o 0,8 bodu a současně nejvyšší hodnotu od dubna 2008. Přesně před rokem tento ukazatel činil -3,3 bodu.
Česká republika: příjmová očekávání na nejvyšší úrovni za posledních 7 let
Spotřebitelé v České republice očekávají během příštích měsíců nejen zlepšení celkové ekonomické situace, ale též zlepšení situace vlastní. Od konce roku ekonomická očekávání vzrostla téměř o 10 bodů a jsou teď na úrovni 18,4 bodu. Je to nejvyšší číslo od roku 2007. Od března 2013 tento ukazatel stoupl skoro o 36 bodů.
Česká ekonomika je ve fázi oživení. Hlavním znakem růstu je export automobilů. V první půlce loňského roku se automobilový průmysl vyvíjel negativně, obrat směrem k růstu byl však zaregistrován již v druhé půlce loňského roku, a je stále na vzestupu i letos. Na vzestupu byla ale i nezaměstnanost, která se v lednu a únoru roku 2014 dostala na nejvyšší úroveň (8,6 procenta) oproti roku 2013. V březnu došlo k mírnému snížení nezaměstnanosti na 8,3 procenta a to díky letošní mírné zimě, ale též to byla reakce i na oživující se ekonomiku.
V prvním čtvrtletí roku 2014 se zlepšila i příjmová očekávání: ukazatel je nyní na hodnotě 29,1 bodu, což znamená nárůst od prosince téměř o 7 bodů a současně nejvyšší hodnotu od února 2007. Ještě před rokem byl tento ukazatel na úrovni -3,3 bodu.
I když hodnoty ukazatele vyjadřujícího ochotu nakupovat jsou stále ještě záporné na úrovni -17,5 bodu, trend je pozitivní, neboť od prosince se tento ukazatel zvýšil o 9,4 bodu a ve srovnání s březnem 2013 stoupnul o 12 bodů.
TZ: GfK
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Pěstování révy vinné v České republice v roce 2023
Ze statistických údajů Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) za rok 2023 vyplývá...
Nové podmínky pro hospodaření na erozně ohrožené půdě
Platnost nových pravidel pro hospodaření na erozně ohrožené půdě se odsouvá na příští rok. Ministerstvo dává...
Veterinární dozor se na jaře zaměřuje na začínající farmářské trhy
S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinární správa...