Ceny vozidel stále rostou
Cenový index EY: Ceny vozidel stále rostou. Automobilky se snaží rozšiřovat nabídku.
Začátek roku přinesl zdražení automobilů napříč výbavovými stupni. Nabídka benzinových i naftových agregátů je i přes rozšiřování stále poznamenaná WLTP. Nejdražší specifikace SUV vozů zdražily v průměru o desítky tisíc korun.
První čtvrtletí roku 2019 se neslo v duchu růstu cen osobních automobilů všech nabízených variant. Automobily v základní výbavě zdražily o 4,5 %, ceny vozů s nejvyšší výbavou pak o 3,9 % oproti stejnému období loňského roku. V kategorii SUV zdražily vrcholné varianty vozidel v průměru o 49 000 Kč. Cenový index EY systematicky sleduje trendy na trhu s osobními automobily, monitoruje strategie výrobců a dopad na spotřebitele.
Začátek roku ve znamení zdražování
První čtvrtletí roku 2019 se neslo ve znamení růstu cen nejlevnějších i nejdražších výbavových stupňů. V porovnání s počátkem minulého roku cena vozidel v základní výbavě vzrostla o 4,5 %, což v praxi představuje rozdíl ve výši 16 800 Kč (oproti prosinci 2018 hovoříme o navýšení 4 300 Kč). Nejdražší nabídky jednotlivých modelů rostly o 3,9 % v porovnání s loňským obdobím, což v praxi reprezentuje rozdíl ve výši 32 400 Kč. Při srovnání s předchozím čtvrtletím pak cena nerostla tak rychle (srovnání říjen 2018 a leden 2019 přineslo navýšení ve výši více než 30 000 Kč) a ceny se zvýšily průměrně o 20 000 Kč, což je kromě zdražování způsobeno i rozrůstající se nabídkou v horním cenovém spektru jednotlivých modelů. Oproti předchozímu roku byly upraveny ceny poloviny sledovaných vozidel. Zdražení proběhlo u 63 % nejlevnějších variant sledovaných modelů (16 % vůči minulému čtvrtletí). V porovnání s rokem 2018 se u nejdražších variant zdražilo 71 % modelů (45 % oproti minulému čtvrtletí).
„Rozšíření nabídky se citelně dotýká především dražších výbavových stupňů. Ceny vrcholných, a tudíž dražších úrovní výbavy nerostly tak rychle jako v předchozím čtvrtletí. V minulém období způsobilo toto navýšení cen rozšíření nabídky modelů luxusních značek, které po úvodní omezené nabídce rozšířily seznam dostupných variant," uvádí Petr Knap, vedoucí partner společnosti EY pro automobilový sektor v regionu střední, východní a jihovýchodní Evropy a střední Asie, a dodává: „Dřívější poklesy nabídky vyvolané přímo či nepřímo WLTP se již vrátily do původních čísel z počátku loňského roku co do počtu dostupných kombinací motorizací a výbavových stupňů. I přesto si samotných motorizací mohou zákazníci vybrat méně."
Od začátku roku byla rozšířena nabídka benzinových i naftových agregátů
Trend snižování počtu dostupných motorizací se v uplynulém čtvrtletí otočil, oproti minulému období trh zaznamenal nárůst počtu benzínových motorizací o 3,3 %, resp. naftových motorizací o 9,8 %. V meziročním srovnání je však celková nabídka užší, u zážehových agregátů došlo ke snížení počtu o 11 % a u vznětových o 14,5 %.
Ceny SUV stále rostou
Skupinou vozidel s nejvýraznějším nárůstem ceny jsou nejdražší specifikace luxusních SUV, které zaznamenaly zdražení v průměru o 49 000 Kč ve srovnání s loňským rokem. Cena vozů konvenčních tříd vzrostla v průměru o 15 000 Kč na spodní i horní hranici výbav v porovnání s rokem 2018.
V rámci kategorie elektromobilů došlo k výraznému zdražení u modelu Nissan Leaf, který je od února alternativně nabízen s 62kWh baterií, což cenu nejvyšší dostupné varianty posunulo na hranici 1,2 milionu korun.
Co se týče domácí automobilky ŠKODA, v uplynulém období si drtivá většina všech sledovaných vozů držela svou nastavenou cenu. Zahraniční značky se zaměřily na skladbu nabídky vozů. Značka Dacia opět zařadila dieselové agregáty pro model Sandero a Logan, což se projevilo navýšením ceny nejdražšího provedení. Zdražil i nejvíce vybavený Duster o 10 000 Kč, cena Dokkeru poskočila dokonce o 22 000 Kč.
Volkswagen vyřadil z ceníku nejlevnější motorizaci 1,5 TSI u modelu Passat a zájemcům o benzínové agregáty nechal pouze přeplňovaný dvoulitr o výkonu 200 kW. Ze stejného důvodu podražil i Tiguan, který je však na rozdíl od Passatu nabízen i se slabší a dostupnější variantou agregátu 2,0 TSI. Naopak například Golf a Touran zůstaly u cen ze začátku letošního roku.
Rozšíření nabídky o top range variantu se dočkal i populární model Tucson od značky Hyundai, stejně jako nová generace Audi A6. Ta, na rozdíl od aktuálního provedení Audi Q7, během prvního čtvrtletí dostala pod kapotu i zážehové agregáty. Pozoruhodné je mezigenerační růst pořizovací ceny nejlevnější varianty právě u Audi A6 když minulá generace byla v základním provedení o 328 000 Kč levnější. Podobného navýšení ceny základního provedení se dočkalo i BMW X5. Jeho nová generace začíná o 275 600 Kč výše než základ minulé generace před rokem.
17. 4. 2019, T. Z.: ey.com
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Ani po sedmé dražbě nemá zámek Veleslavín nového vlastníka

Zámek Veleslavín se ani v sedmé elektronické dražbě neprodal. Ačkoli minimálně jeden zájemce složil kauci, nepodal...
Pryžové těsnění nejen pro českou jadernou energetiku

Fakulta technologická Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně zahajuje nový výzkumný projekt, jehož cílem je vyvinout speciální...
Mapy zobrazující intenzitu sucha aktualizovány denně

Uživatelé webu Intersucho.cz už nemusejí čekat na aktualizaci klíčových mapových výstupů jednou týdně v pondělí.