Navzdory dotacím více než třetina vlaků Českých drah slouží přes 30 let
Nejvyšší kontrolní úřad se zaměřil na peníze poskytované dopravcům na obnovu železničních kolejových vozidel v letech 2012 až 2018. Kontroloři se zaměřili na Ministerstvo dopravy, které na obnovu železničních kolejových vozidel rozdělovalo státní peníze i evropské dotace.
Dále zkontrolovali i postup Českých drah při pořizování železničních kolejových vozidel, které podnik nakoupil díky dotacím rozdělovaných Ministerstvem dopravy a také s pomocí vybraných regionálních operačních programů.
I přes mírný pokles průměrného stáří železničních kolejových vozidel tvoří podstatnou část vozového parku Českých drah vozidla starší 30 let, často za hranicí technické i morální životnosti. V roce 2012 provozovaly České dráhy přibližně 42 procent takto starých vozidel. V roce 2017 to bylo zhruba 35 procent. Věková struktura vozového parku podniku neodpovídá stávajícím ani budoucím požadavkům objednatelů dopravních služeb ani očekávání veřejnosti.
S obnovou mohou pomoci v současném programovém období peníze z operačního programu Doprava 2014–2020. První výzvu k předkládání žádostí o tyto dotace vyhlásil resort ale až v červnu roku 2017, tedy až v druhé polovině aktuálního programového období. O poskytnutí podpory na základě žádostí až do konce kontroly NKÚ v květnu 2018 ministerstvo nerozhodlo. Na obnovu železničních kolejových vozidel je možné z tohoto programu využít 7,7 miliardy korun.
Poskytování peněz na obnovu železničních kolejových vozidel úzce souvisí také s otevíráním trhu osobní dopravy na železnicích. Ministerstvo dopravy uvedlo, že kritériem pro výběr provozovatele železničních linek by měla být nejen cena, ale i kvalita služeb a vozového parku. S tím měly pomoci právě i peníze určené na obnovu železničních kolejových vozidel. Otevírat trh železniční osobní dopravy se ale nedaří, a hlavním provozovatelem osobní železniční dopravy jsou tak stále České dráhy, které zajišťují v České republice 85 procent přepravního výkonu. Důsledkem toho je, že příjemcem téměř všech evropských i státních peněz byla právě tato společnost, která v letech 2008 až 2018 získala na obnovu vlaků 4,6 miliardy korun.
2. 11. 2018; TZ: Nejvyšší kontrolní úřad
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Ani po sedmé dražbě nemá zámek Veleslavín nového vlastníka

Zámek Veleslavín se ani v sedmé elektronické dražbě neprodal. Ačkoli minimálně jeden zájemce složil kauci, nepodal...
Pryžové těsnění nejen pro českou jadernou energetiku

Fakulta technologická Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně zahajuje nový výzkumný projekt, jehož cílem je vyvinout speciální...
Mapy zobrazující intenzitu sucha aktualizovány denně

Uživatelé webu Intersucho.cz už nemusejí čekat na aktualizaci klíčových mapových výstupů jednou týdně v pondělí.