Spolupráce v oblasti přeshraniční železniční dopravy

Zajíždění vlaků do příhraničních oblastí s Polskem zjednodušuje od srpna dohoda drážních úřadů.

V polovině srpna podepsaly polský Urzęd Transportu Kolejowego (UTK) a český Drážní úřad (DÚ) dohodu o spolupráci v oblasti přeshraniční železniční dopravy. Obsahem dohody je zajištění společného dohledu nad železničními podniky a provozovateli dráhy s přeshraniční činností a stanovení pravidel pro zajíždění do pohraničních stanic obou států. V rámci dohody byly zároveň dosavadní stanice nacházející se na peážních dráhách předefinovány na příhraniční stanice.

„Dohoda s Polskem je dohodou o spolupráci, kterou Drážní úřad uzavřel. Intenzivní jednání probíhají také s Německem a Rakouskem. Hlavním smyslem dohod je podpořit bezpečnost a interoperabilitu železnic a zjednodušit dopravcům pohyb železničních vozidel při zajíždění do pohraničních oblastí sousedních států,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.

Uzavření dohod o spolupráci s vnitrostátními bezpečnostními orgány sousedních států vyplývá ze směrnic Evropské unie o bezpečnosti železnic a interoperabilitě železničního systému v EU v návaznosti na zavedení 4. železničního balíčku. V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční provoz týká.

Pokud má dopravce vydané jednotné osvědčení o bezpečnosti pro Českou republiku či Polsko nebo o něj aktuálně žádá, podá zároveň žádost o rozšíření oblasti působení do příhraničních stanic, které jsou vyjmenovány v dohodě. I když se požadavek na rozšíření zadává standardním způsobem přes portál One-Stop Shop, schválení řeší již jen národní drážní úřady podle podmínek uzavřené dohody. Jednotná osvědčení o bezpečnosti, která byla vydána před platností dohody, jsou platná v souladu s podmínkami v době jejich vydání a případná žádost o rozšíření je pouze doplní.

Dohoda o spolupráci s Polskem řeší i společný dohled, který znamená sestavení plánu společných státních dozorů i výměnu informací souvisejících s bezpečnostní železničního provozu.

V dohodě s Polskem se vymezenými úseky rozumí tratě:

Chałupki – Bohumín os. n., ChałupkiBohumín – Vrbice, Cieszyn – Český Těšín, Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy – Mikulovice, Kamienna Góra – Královec, Międzylesie – Lichkov, Mieroszów – Meziměstí, Szklarska Poręba Górna – Harrachov, Zawidów – Višňová, Zebrzydowice – Český Těšín, Zebrzydowice – Petrovice u Karviné, Hrádek nad Nisou – Žitava– Varnsdorf – Hrádek nad Nisou.

28. 8. 2023, TZ MD ČR

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Soví voliéry Borová Lada budou otevřeny v květnu

Foto: Puštík bělavý/NP Šumava

Šumavský národní park otevře Soví voliéry v Borových Ladách na Prachaticku později než obvykle.

Nejmodernější vlaky přijíždí na české koleje

Foto: ComfortJet/MDČR

Cestující by mohly ComfortJety svézt ještě před létem.

Do Zoo Brno se po 30 letech vrátili pelikáni

Do Zoo Brno se po 30 letech vrátili pelikáni /foto: Michaela Jerhotová

Ptáci dorazili na Mniší horu ze Zoo Hluboká, která řešila jejich umístění po prosincové sněhové kalamitě, kdy...

Tip na wellness v Maďarsku. Letošní sezóna v Termálních a zážitkových lázních a Kempu Lipót

Levná dovolená Maďarsko v kempu 2024. Termální lázně a zážitkové lázně Lipót

Termální a zážitkové lázně a Kemp Lipót se začínají připravovat na letošní sezónu. Lázně a kemp budou otevřeny...

reklama
reklama
reklama reklama