Útraty Čechů v zahraničí meziročně vzrostly téměř o čtvrtinu
Skokanem roku je Polsko. Za letenky zaplatili o 15 % více než loni.
Na dovolenou k moři nebo jen na skok do sousední země nakoupit. Češi i letos utráceli v zahraničí, a to dokonce o 23 % více než loni. Jen v letních měsících (od června do srpna) útraty stouply o 13 %. Nejčastěji přitom vyráží po Evropě – mezi nejpopulárnější destinace patřily Itálie, Chorvatsko a Řecko. Skokanem roku v objemu plateb je pak Polsko, kde Češi utráceli o třetinu více než loni. Vyplývá to z dat ČSOB a travel-tech společnosti Kiwi.com.
Během letních měsíců utráceli Češi ve 179 zemích světa. Výjimkou přitom nebyly ani tak exotické destinace, jako Nová Kaledonie, Samoe, Malawi, nebo třeba Bhután. Jasnou jedničkou v útratách Čechů je však podle dat ČSOB Polsko:
„Skokanem roku se jeví být Polsko s nárůstem objemů útrat o třetinu oproti loňskému roku,“ říká Vladimír Vojtíšek, výkonný ředitel za oblast Daily Banking v ČSOB. „Pozoruhodné je, že na špici zůstává Polsko i v případě, že odhlédneme od trendu nakupování potravin a pohonných hmot v zahraničí. Pokud bychom totiž naše výsledky očistili od útrat v supermarketech a čerpacích stanicích, vidíme nárůst dokonce vyšší, tedy až o 50 %,“ dodává Vladimír Vojtíšek. Naopak výrazný propad v útratách zaznamenalo Chorvatsko a Slovinsko, kde se objem snížil o 15 %.
Za kratší lety si Češi připlatili nejvíce
Právě do Chorvatska však byly paradoxně podle dat Kiwi.com letenky letos levnější:
„Zákazníci letos zaplatili za svoje letenky v průměru o 15 % více než loni. Míra růstu cen se ale zásadně liší podle destinací, kde hraje roli jejich obliba, kapacity dopravců a vzdálenost,“ říká Juraj Strieženec, chief operations officer v Kiwi.com. „Průměrné ceny letů do Spojeného království tak např. meziročně vzrostly o cca 25 %, zatímco ceny letů do Chorvatska, kde se významně zvýšila nabídka i kapacity zejména nízkonákladových dopravců, meziročně o 1 % klesly. Obecně pak rostly i ceny středně dlouhých letů, v průměru o 10 %. Pokles však zaznamenaly lety dálkové, a to o 1 %,“ dodává Strieženec.
Na popularitě pak v letošním roce získaly především asijské země, kam meziročně odcestovalo na letní dovolenou o 60 % Čechů více než loni.
Nejčastěji utrácíme v supermarketech
Co se jednotlivých položek týče, Češi v zahraničí nejvíce utrácejí za nakupování. Objem utracených peněz v zahraničních supermarketech rostl dokonce rychleji než v těch tuzemských.
„Z okolních zemích rostou transakce našich klientů nejvíce v Polsku, meziročně v období od ledna do srpna je zde patrný nárůst o 37 %. Na dalších příčkách v útratách Čechů se pak usadilo Německo s 27 %, v Rakousku pak objem vyrostl přibližně o 20 %,“ říká Vladimír Vojtíšek.
Vedle běžných nákupů v supermarketu pak Češi v zahraničí více utráceli také za ubytování (meziroční růst +3 %), restaurace (+19 %), nebo za oblečení a kosmetiku (zhruba +10 %). Naopak pokles útrat je možné sledovat v segmentu pohonných hmot, kde se ale do objemu utracených peněz promítlo spíše snížení cen.
18. 9. 2023, TZ: ČSOB
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Soví voliéry Borová Lada budou otevřeny v květnu
Šumavský národní park otevře Soví voliéry v Borových Ladách na Prachaticku později než obvykle.
Do Zoo Brno se po 30 letech vrátili pelikáni
Ptáci dorazili na Mniší horu ze Zoo Hluboká, která řešila jejich umístění po prosincové sněhové kalamitě, kdy...
Tip na wellness v Maďarsku. Letošní sezóna v Termálních a zážitkových lázních a Kempu Lipót
Termální a zážitkové lázně a Kemp Lipót se začínají připravovat na letošní sezónu. Lázně a kemp budou otevřeny...