Masarykovo nádraží přestane být bariérou

Stavebním ruchem ožije v následujících třech letech pražské Masarykovo nádraží. Železniční dopravě slouží už přes 175 let, nyní projde největší proměnou ve své historii.

Kolejiště překlene unikátní platforma, která zkrátí přístup na nástupiště z okolních čtvrtí a nabídne novou odpočinkovou zónu v centru metropole. Moderní podobu stanice ocení jak cestující v příměstské dopravě, tak brzy i ti, kteří se vydají vlakem na letiště. Hotovo bude v roce 2027. Náklady dosáhnou 3,4 miliardy korun, významnou část pokryjí finance z EU.

První vlak přijel na dnešní Masarykovo nádraží už v roce 1845. Dnes plní významnou roli zejména v pražské příměstské dopravě, v pracovní dny jím projde až 30 tisíc cestujících.

Nejvýraznějším architektonickým prvkem bude platforma nad celým kolejištěm. Umožní nejen propojení Florence s Hybernskou ulicí a Masarykova s hlavním nádražím, ale i přístup k již realizovaným objektům v okolí. Zároveň nabídne nový prostor pro cestující čekající na vlak Z něj se dostanou eskalátory, schodišti a výtahy rovnou na jednotlivá nástupiště.

Část platformy se osadí zelení a vznikne tak relaxační zóna přímo v centru metropole. K napájení osvětlení nebo rozhlasu se použijí fotovoltaické články, které se zabudují do zastřešení platformy. K zavlažování zeleně se využije dešťová voda zachycená v retenčních nádržích.

Zhotoviteli stavby jsou společnosti STRABAG Rail a STRABAG.

„Tento projekt je velkou výzvou pro nás všechny. Chceme využít nejen naše dlouholeté zkušenosti v oblasti staveb dopravní infrastruktury, ale i nejmodernější technologie. Počítáme s masivním zapojením digitalizace, s recyklací a zpětným použitím vyzískaného materiálu. Stavba bude probíhat ve velmi stísněných podmínkách a vyžádá si řadu opatření k ochraně okolních objektů, dopravních omezení, zajištění bezpečnosti i omezení pro cestující. Jsem přesvědčen, že výsledek povede ke spokojenosti všech, kteří se na přeměnu prostoru Masarykova nádraží těší již řadu desetiletí,“ sdělil Jakub Svoboda, předseda představenstva a generální ředitel společnosti STRABAG Rail.

Realizace stavby Modernizace a dostavba ŽST Praha Masarykovo nádraží je spolufinancována Evropskou unií z Nástroje pro propojení Evropy (CEF). Celková výše způsobilých nákladů projektu je 2 998 450 568 korun. Míra podpory EU dosahuje 83,99 % ze způsobilých nákladů, výše dotace tak činí maximálně 103 758 023 eur, tedy zhruba 2 518 398 632 korun. Národní financování zajišťuje Státní fond dopravní infrastruktury.

11. 1. 2024; TZ: MD ČR

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Labutě v nesnázích

Zachráněné labutě, vodní léčebna/Lesy hl. m. Prahy

Od začátku roku jsme pomohli už 13 labutím.

Praha umístí na vodárenské objekty fotovoltaické elektrárny

Foto: fotovoltaika/PVK

Na patnácti vodárenských objektech po celém území hlavního města a v Káraném se letos objeví fotovoltaické elektrárny.

Na Trojce proběhl 47. ročník biatlonového závodu Žižkovská stuha

Foto: biatlon/ ÚMČ Praha 3

Dne 21. dubna 2024 se v malebném prostředí Parku Parukářka a na střelnici Kapslovna uskutečnil již 47. ročník tradičního...

Pražské školy z pohledu pražských hygieniků

Foto: HSHMP

Hygienická služba Hlavního města Prahy provedla v období prvního čtvrtletí 2024 v rámci výkonu státního zdravotního...

reklama
reklama
reklama