Největší změna územního plánu v historii Prahy
Výstavba na brownfieldu Nákladové nádraží Žižkov má zelenou.
Už nic nebrání proměně území Nákladového nádraží Žižkov na moderní městskou čtvrť. Po přibližně 20 letech od ukončení původní funkce areálu se po řadě jednání podařilo dosáhnout dohody s investory a následně změnit územní plán této lokality. Na místě vznikne čtvrť pro až 20 tisíc obyvatel, přičemž většina území bude využita pro bydlení. Zvýšené nároky na občanskou vybavenost zajistily plánovací smlouvy o spoluúčasti investorů Sekyra Group, Central Group, FINEP, Penta a MY Park.
Tisková konference ke schválení změny územního plánu brownfieldu NNŽ a prezentace vize zástavby území se koná 30. dubna v 10 hodin v Centru architektury a městského plánování Vyšehradská 2075, 128 00 Nové Město za účasti náměstka primátora pro územní rozvoj a strategické plánování Petra Hlaváčka, místostarosty Městské části Praha 3 Pavla Dobeše a zástupců investorů aktivních v tomto území a právní kanceláře Frank Bold Advokáti.
Zastupitelstvo hlavního města Prahy na svém čtvrtečním zasedání 24. dubna 2025 schválilo největší změnu územního plánu v historii hl. m. Prahy, díky které bude možné zahájit výstavbu v souladu s urbanistickou studií schválenou v roce 2022.
„Schválení této změny územního plánu je historickým milníkem pro Prahu. Nákladové nádraží Žižkov dlouhá léta symbolizovalo nevyužitý potenciál v srdci města. Dnes dáváme tomuto území novou budoucnost – vznikne tu moderní čtvrť, která nabídne bydlení, školky, školy, parky i kulturní centrum. Je to příklad odpovědného a promyšleného rozvoje, kde město jasně nastavilo pravidla a investoři se na něm férově podílí. Tento model chceme aplikovat i na dalších pražských brownfieldech. Praha se musí rozvíjet, ale zároveň musí myslet na kvalitu života svých obyvatel – a právě zde se to podařilo skloubit,“ říká primátor hlavního města Prahy Bohuslav Svoboda.
Transformace tohoto území je zároveň významným krokem směrem k modernímu a udržitelnému městskému rozvoji, který přinese kvalitní bydlení, infrastrukturu i občanskou vybavenost pro budoucí generace, a především i rozvoj městské části Praha 3.
„Celková hodnota spoluúčasti investorů na veřejné vybavenosti, která z těchto čtyř smluv vyplývá, je bezmála 1,2 miliardy korun. Výrazná část těchto prostředků půjde na rozvoj školství v lokalitě. Například součástí vyjednané plánovací smlouvy se společností Central Group je vybudování šestitřídní mateřské školy, ze smlouvy se společností Sekyra Group zase vyplývá finanční příspěvek přes 411 milionů korun na vybudování nové základní školy. To pro nás jako městskou část byly zásadní podmínky při vyjednávání o smlouvách. Celkově pak v území vznikne pět mateřských škol a dvě základní školy,“ doplňuje Pavel Dobeš, místostarosty Prahy 3.
Díky čtyřem plánovacím smlouvám mezi hl. m. Prahou, městskou částí Praha 3 a investory Sekyra Group, Central Group, Penta a MY Park město získá prostředky na rozvoj školství v lokalitě. Investoři zajistí vybudování klíčové infrastruktury včetně šestitřídní mateřské školy, parků a rekonstrukce veřejných prostranství v ulicích Jana Želivského a U Nákladového nádraží. Investoři se také zavázali k realizaci části potřebných sociálních služeb a poskytnutí pozemků pro realizaci další městské infrastruktury.
Klíčovým krokem rozvoje bude též konverze historické budovy Nákladového nádraží Žižkov, kterou hl. m. Praha zakoupilo v prosinci 2024. Plánováno je zde společensko-kulturní centrum, školský kampus, administrativní a komerční prostory i městské byty. Budova tak získá nové využití a stane se přirozeným centrem nové městské čtvrti.
Součástí transformace je také nová dopravní infrastruktura, na které bude Praha spolupracovat s investory, přičemž by v roce 2026 by mělo dojít k vybudování tramvajové trati Olšanská - Habrová. Díky níž bude výrazně zlepšena dopravní dostupnost a pro obyvatele zajištěno komfortní propojení nově vznikající čtvrti se zbytkem metropole.
Kromě bytové a dopravní infrastruktury se projekt zaměřuje na ekologické aspekty výstavby. Plánované parky a veřejná prostranství nabídnou žádanou městskou zeleň, která přispěje k lepší kvalitě života obyvatel. Architektonická soutěž na Industriální park zajistí moderní a funkční krajinářské řešení pro celou lokalitu.
25. 4. 2025; TZ: IPR Praha
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Jaké budou názvy stanic metra D?

Praha 4 požaduje finální místopisné pojmenování budovaných stanic metra D.
Nádraží v Bubnech i zastávka na Výstavišti jsou těsně před dokončením

Do zahájení provozu další části tratě z centra Prahy na letiště zbývají necelé tři měsíce. Na úseku mezi...