Českým pilám se pelety vyplácí

Ekologického paliva se v prvním pololetí vyrobilo už čtvrt milionu tun.

Dřevních pelet se vyrábí v Česku rok od roku víc, roste totiž domácí i zahraniční poptávka. Během několika let se dá očekávat, že peletárna vyroste při každé větší pile. V prvním pololetí 2021 se vyrobilo celkem 254 tisíc tun tohoto ekologického paliva. Šest domácích peletáren navýšilo výrobní kapacitu a dvě nové se otevřely. Očekává se, že celoroční objem letos poprvé přesáhne půl milionu tun pelet. Zároveň se výrobci připravují na zdražování vstupní suroviny: porostou ceny dřeva i piliny. Zdražování však bude oproti jiným energiím, jako je elektřina nebo plyn, nižší.

Českým firmám se zjevně vyplácí lisovat pelety z dřevní piliny, která vzniká jako odpad při řezání kulatiny na pilách. Zatímco dříve se řešilo, jak se piliny zbavit, dnes se z ní lisuje atraktivní produkt s vysokou přidanou hodnotou: palivo pro moderní kotle a kamna.

„Stabilně vysoká je poptávka z Itálie, Rakouska a Německa. Ale naším přáním je prodat většinu pelet doma. A to se nám daří,“ pochvaluje si Martin Černý z české rodinné firmy BIOMAC. Počet instalovaných peletových kotlů a kamen roste po celém světě, Česko nevyjímaje.

Za poslední měsíce přesto čeští výrobci zaznamenali neočekávaný, ale dočasný propad poptávky. Covid-19 uzavřel sektor služeb, restaurace, hotely, ale také školy, které jsou častými odběrateli.

„S dočasným přebytkem pelet si výrobci poradili. Jarní slevy byly letos rekordní, až 25 %. Na plánované rozšiřování výroby v dlouhodobém horizontu neměl tento výkyv žádný vliv,“ uvádí Ing. Vladimír Stupavský, předseda Klastru Česká peleta.

Naopak všichni domácí výrobci počítají s tím, že se v Česku musí vyměnit ještě 320 tisíc zastaralých nejčastěji uhelných kotlů, jejichž provoz má být ukončen v září 2022. Část z nich nahradí právě peletové kotle, které jsou oblíbené hlavně tam, kde chybí plynofikace.

Výrobní kapacita stále roste

Do navýšení výrobní kapacity investovalo v posledních měsících šest domácích peletáren, dvě nové se otevřely poblíž velkých pil v jižních Čechách a na Plzeňsku. Celkem v Česku najdeme už 40 peletáren, a to ve všech krajích ČR.

„Celosvětovým trendem je, že peletárna stojí u každé větší pily. V Česku už máme v podstatě splněno. Proč se zbavovat odpadu, když z něj můžete vyrobit palivo, které se dobře prodává,“ popisuje Stupavský.

Výrobu navýšila především peletárna rakouské dřevařské skupiny Pfeifer v Chanovicích, kde se lisuje skoro čtvrtina celkové domácí produkce pelet (120 až 140 tisíc tun ročně). Ve 2. kvartále 2021 dosáhla zatím nejvyšší domácí čtvrtletní výroby v dějinách, vyrobilo se zde 38,5 tisíce tun dřevních pelet kvality ENplus A1. Do navýšení kapacity investoval také Biomac, a to v peletárnách ve Ždírci nad Doubravou a v Čáslavi. K výměně lisu a výrobní linky došlo letos na jaře v Brumově-Bylnici na hranicích se Slovenskem.

„Na prudce rostoucí domácí poptávku jsme museli reagovat. S novým lisem tak navyšujeme kapacitu na 35 000 tun pelet ročně,“ uvádí Marek Řebíček, ředitel firmy Waldera.

Výrobní kapacita vzrostla také v peletárnách Premium Pellets v Golčově Jeníkově a v Rolnické a.s. Králíky. Do výroby se navíc pustily dvě nové peletárny. Vlastní výrobní linku s kapacitou 6 tisíc tun spustila firma Pila Pasák v Plané nad Lužnicí. Druhým nováčkem je dřevařská firma LST a.s. v Trhanově, kde plánují v roce 2021 rozšířit výrobu na 10 tisíc tun.

Vstupní surovina bude zdražovat

Letos se ovšem čeští výrobci připravují na zdražování dřeva i piliny. Omezuje se totiž těžba čerstvého dřeva. Těžařské firmy jsou nadále velmi vytíženy zpracováním kalamitního dřeva po kůrovcové kalamitě a na těžbu čerstvého dřeva jim nezbývají kapacity.

„Kulatina se navíc dál vyváží do zahraničí, třeba i do Číny, a tak zejména střední pily na Moravě na podzim možná nebudou mít co řezat,“ varuje Řebíček z Waldery.

Ceny nejvíc porostou u stavebního řeziva, ale omezená těžba se dotkne i výroby pelet. Dřevo zasažené kůrovcem, které leží v lesích už déle jak rok nebo dva, totiž není možné k výrobě pelet použít.

„V peletách a briketách potřebujeme lignin – přírodní pojivo, díky kterému drží slisované palivo pohromadě. A ten ze starého dřeva vyprchává,“ uvádí Stupavský z Klastru Česká peleta.

Výrobci pelet museli tedy v poslední době experimentovat. Pelety vyráběli z kůrovcového i čerstvého dřeva a sledovali jejich vlastnosti.

„Za určitých podmínek je možné čerstvou a kůrovcovou pilinu míchat, nejvíce však do 40 % obsahu kalamitního dřeva,“ prozradil Stupavský.

96 % pelet, které se vyrobí v Česku, má nejvyšší mezinárodní certifikaci jakosti ENplus A1, takže kvalitu pelet pravidelně sledují nezávislí auditoři, jejichž dohledu se výrobci musí podřizovat.

Výrobci pelet tedy vyhlížejí druhé pololetí s jistými obavami. Není jisté, o kolik stoupne cena piliny z čerstvého dřeva, a tak může dojít i k mírnému růstu v cenách pelet pro koncové zákazníky. Ve srovnání s rostoucími cenami elektřiny a plynu však půjde jen o mírné zdražení okolo 5 %. Vyhnout se mu lze nákupem pelet a briket před začátkem topné sezony.

5. 8. 2021, TZ: Klastr Česká peleta

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Společnost DIRP, s.r.o. vám pomůže vybrat vhodné regálové systémy pro kancelář i sklady

Společnost DIRP, s.r.o. vám pomůže vybrat vhodné regálové systémy pro kancelář i sklady

Společnost DIRP, s. r.o. s celorepublikovou působností se dlouhodobě zaměřuje na dodávky kovového a kancelářského...

V zemědělské krajině se šíří široká škála reziduí pesticidů

Ilustrační foto: Praha Press

Zjistili to vědci Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Pěstování révy vinné v České republice v roce 2023

Foto: vinohrad, Praha Press

Ze statistických údajů Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) za rok 2023 vyplývá...

Nové podmínky pro hospodaření na erozně ohrožené půdě

eroze/Stanislava Nopova

Platnost nových pravidel pro hospodaření na erozně ohrožené půdě se odsouvá na příští rok. Ministerstvo dává...

reklama
reklama reklama