Dotace státu a EU určené na rozvoj nákladní kombinované dopravy
Podpora státu měla vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou. Místo toho roste silniční nákladní doprava.
Dotace státu a EU určené na rozvoj nákladní kombinované dopravy měly vést k posílení přepravy zboží po železnici nebo vodní cestou a ke snížení silniční nákladní dopravy. Jak ukázala kontrola NKÚ ukončená letos v březnu, vliv podpory na rozvoj nákladní kombinované dopravy je minimální. Celkový přepravený objem v kombinované dopravě v ČR klesá, železniční nákladní doprava stagnuje, vodní nákladní doprava prakticky neexistuje a silniční nákladní doprava naopak roste.
Ve snaze o ekologičtější přepravu zboží plánovalo Ministerstvo dopravy (MD) podpořit v letech 2015 až 2023 projekty na rozvoj nákladní kombinované dopravy částkou 4,7 mld. Kč. Nakonec podpořilo jen 14 projektů a vydalo na ně 650 mil. Kč. Nevyužilo tedy 86 % vyčleněných peněžních prostředků. Podle NKÚ existuje riziko, že národní cíl převést do roku 2030 celkem 30 % silniční nákladní přepravy na vzdálenosti nad 300 km na železniční či vnitrozemskou vodní dopravu nebude splněn.
Ministerstvu dopravy se dosud nepodařilo odstranit překážky bránící rozvoji nákladní kombinované dopravy. U železnice je to např. nedostatečná kapacita železniční dopravní infrastruktury, která je z velké části vyčerpána vlaky osobní dopravy, dále nedostatečná spolehlivost železniční dopravy, nedostatečné parametry železniční infrastruktury a vysoké poplatky za využití železniční dopravní cesty v porovnání se zpoplatněním silnic. Důsledkem je stagnace železniční nákladní dopravy. Využití vodní cesty v nákladní kombinované dopravě prakticky neexistuje. Brání tomu dlouhodobá nespolehlivost labské vodní cesty. Naopak silniční nákladní doprava roste. Podle výpočtu NKÚ došlo v ČR v roce 2023 oproti roku 2015 k téměř 30% nárůstu kilometrů ujetých nákladními vozidly nad 12 tun.
U šesti z 14 kontrolovaných projektů zjistil NKÚ významné riziko nedosahování předpokládaných výsledků. To se dá ilustrovat např. na projektu výstavby překladiště kombinované dopravy v Kolíně, kde dotace od MD činila 46,5 mil. Kč. Podle projektu měl přepravený objem v kombinované dopravě dosahovat ročně od 272 tisíců do 301 tisíce tun. NKÚ zjistil, že v roce 2020 byl objem překládky nulový, v roce 2021 činil jen 28 % a v roce 2022 celkem 36 % z plánovaného objemu přeprav.
U dvou kontrolovaných projektů zjistil NKÚ neoprávněné použití peněžních prostředků a vyhodnotil to jako skutečnosti nasvědčující porušení rozpočtové kázně v celkové výši 11,1 mil. Kč. Jeden z těchto příjemců například čerpal dotaci 7,5 mil. Kč na pořízení návěsů pro kombinovanou dopravu. Kontrola NKÚ ukázala, že příjemce tyto návěsy v 99,5 % případů využíval jen při přepravě po silnici.
Celkový přepravený objem v kombinované dopravě v ČR klesá.
29. 7. 2024, TZ: NKÚ
TISKOVÁ ZPRÁVA KE KONTROLNÍ AKCI č. 23/13 – 29. července 2024
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Kontrolní akce na tržnici ve Studánkách

Při kontrole tržnice ve Studánkách na Českokrumlovsku zajistili inspektoři ČOI bezmála 1 000 kusů padělků za více...
Národní zemědělské dotace pro rok 2026

Ministerstvo zemědělství má připraveny národní dotace pro rok 2026. Více než třemi miliardami korun podpoří živočišnou...
Celní správa eviduje další sérii podvodů

Podvodníci vyžadují jménem celní správy platbu cla a DPH zakoupením kuponu PaysafeCard.














































