Pandemie brzdí rozvoj minipivovarů

Na jihu Moravy přibyly loni dva minipivovary.

Na jižní Moravě v loňském roce vznikly podle dostupných informací pouze dva nové minipivovary. V současné době je jich tak už 63, z toho 14 v Brně. Trend růstu minipivovarů se tak znatelně zpomalil. Za poslední dekádu je to jeden nejnižších meziročních nárůstů. Novými pivovary jsou brněnský HARRY a Pivovar Thrills Brewing z Velkých Pavlovic na Břeclavsku.

„Tempo růstu bylo v minulých letech výrazně dynamičtější. Naposledy docházelo k tak nízkým nárůstům v letech 2008-2010, což je ale z hlediska vývoje tohoto trhu zcela nesrovnatelné období, kdy v regionu bylo jen kolem deseti minipivovarů. Tehdy šlo ještě o dozvuk hospodářské krize, nyní jde o krizi koronavirovou. Většina investorů vznik nových pivovarů odsouvá z různých důvodů na příhodnější dobu," uvedl Filip Vrána z Mendelovy univerzity v Brně, který vývoj na trhu dlouhodobě sleduje.

Pivovar z Velkých Pavlovic začal s výrobou loni v srpnu, brněnský Pivovar HARRY pak v prosinci. Je za ním skupina zhruba 20 drobných investorů pod manažerským dohledem skupiny Městských pivovarů, která už pomohla obnovit pivovary v Jarošově nebo ve Znojmě a chystá další investice.

„Brno je jednoduše pivní město. To vidí každý, kdo se vydá do jeho nejen nočních ulic. Plánovat investice v dnešní době je poměrně složitá záležitost. My jsme se rozhodli už dál nečekat," říká předseda představenstva Pivovaru Harry Petr Syřiště.

Velká část pivovarů v regionu je podobně jako HARRY restauračního rázu.

„Ta je samozřejmě pandemií nejvíce ohrožená, protože situace komplikuje obě živnosti, tedy nejen pivovarskou, ale i restaurační. Oproti situaci před rokem je ale situace mnohem lepší, opatření se uvolňují. Pozitivním jevem je fakt, že se pivovary drží a nekrachují," uvedl Tomáš Gregor z Ústavu technologie potravin Mendelovy univerzity v Brně.

Také podle absolventa MENDELU a pivovarského konzultanta Jana Grmely si pivovary novou situaci na trhu postupně přivykly, stejně jako jejich zákazníci.

„Pochopitelně se nedá hovořit o tom, že je vše při starém a COVID-19 už potíže nepůsobí, ale zdá se, že již skončila doba horečného hledání řešení výpadku prodeje sudového piva," uvedl Grmela.

Pivovary si buď zakoupily zařízení na plnění do lahví a plechovek, nebo tuto technologii kapacitně rozšířily, aby dokázaly nahradit propad prodejů sudového piva. Současně mnoha pivovarům loni pomohla silná letní sezóna, která je vždy zejména o prodeji venku a tím pádem čepovaném pivu.

„Odhaduji, že výstavem malé pivovary na hodnotách z roku 2019 ještě nebudou, ale tržby již mohly mít obdobné nebo i vyšší právě díky prodeji lahvového piva, které je, v případě minipivovarů, zásadně dražší než sudové. Tento trend bude pokračovat i v dalších letech a očekávat, že se trh vrátí k poměru prodeji lahví a sudů 60 ku 40 %, v případě velkých, a 30 ku 70 %, v případě malých pivovarů, nelze," dodal Grmela.

Počty minipivovarů v jednotlivých okresech: Blansko 1, Brno 14, Brno-venkov 17, Břeclav 9, Hodonín 12, Vyškov 3, Znojmo 7.

28. 1. 2022, TZ: mendelu.cz

 

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Společnost DIRP, s.r.o. vám pomůže vybrat vhodné regálové systémy pro kancelář i sklady

Společnost DIRP, s.r.o. vám pomůže vybrat vhodné regálové systémy pro kancelář i sklady

Společnost DIRP, s. r.o. s celorepublikovou působností se dlouhodobě zaměřuje na dodávky kovového a kancelářského...

V zemědělské krajině se šíří široká škála reziduí pesticidů

Ilustrační foto: Praha Press

Zjistili to vědci Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Pěstování révy vinné v České republice v roce 2023

Foto: vinohrad, Praha Press

Ze statistických údajů Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) za rok 2023 vyplývá...

Nové podmínky pro hospodaření na erozně ohrožené půdě

eroze/Stanislava Nopova

Platnost nových pravidel pro hospodaření na erozně ohrožené půdě se odsouvá na příští rok. Ministerstvo dává...

reklama
reklama reklama