Vliv opotřebování pneumatik na životní prostředí

dTest: Pneumatiky nás zasypávají tunami mikroplastů.

Při běžném provozu se každoročně v EU uvolní z pneumatik do přírody 500 tisíc tun materiálu. Pro lepší představu, na stejnou váhu nákladu uhlí by byla potřeba vlaková souprava z Plzně až do Prahy. Testy zkoumající opotřebovávání pneumatik ukázaly, ze kterých pneumatik se uvolňuje nejvíce částic. dTest čtenářům přináší zdarma nejen žebříček 68 pneumatik z pohledu množství oděru, ale navíc i kompletní výsledky nejnovějšího testu 32 letních pneumatik.

Už první studie, věnující se dopadům opotřebování pneumatik na životní prostředí a společnost, přinesly alarmující výsledky. Na území EU stojí odírání pneumatik při běžném provozu každoročně za uvolněním půl milionu tun částic do přírody.

„Výše zmíněné alarmující skutečnosti nás společně s našimi zahraničními partnery a autoklubem ADAC přivedly na myšlenku provést test, jenž by odhalil, které pneumatiky a potažmo značky zatěžují přírodu více a které méně,“ vysvětlila šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová.

Podotkla, že běžné zkoušky kvality, zaměřené na dezén pneumatiky, neodhalí, jak velké množství materiálu se odrolí z celé pneumatiky za provozu.

„Šetření probíhalo po dobu tří let v souběhu s klasickými testy pneumatik. Zjišťovalo se, zda existuje souvislost mezi jízdními vlastnostmi a množstvím odíraného materiálu,“ dodala Hoffmannová s tím, že pouze některé zimní pneumatiky s nižší mírou odírání vykazovaly o něco slabší výsledky při jízdě na sněhu.

Negativní vliv na oděr má beton, mokro a horko

Na míru odírání pneumatik působí řada faktorů. Větší množství mikroplastů se obvykle vyprodukuje při jízdě v horských oblastech. K vyššímu oděru také přispívá silnice s betonovým povrchem, horko nebo mokrá vozovka. Vliv má i vyšší točivý moment motoru, váha vozidla a samozřejmě i rychlost a styl jízdy. Během testů oděru pneumatik se ze všech testovaných vzorků v průměru uvolnilo 120 gramů na 1000 ujetých kilometrů. Odřené kousky gum jsou běžně větší než 50 mikrometrů, a ani při menších rozměrech obvykle nehrozí hluboké proniknutí do dýchací soustavy člověka. Společně s jinými mikroplasty ale představují hrozbu pro kvalitu vod, půdy i života v nich. O přítomnosti těchto mikročástic časopis dTest informoval už v minulosti, například při testech mořských plodů a soli.

Výsledky z formule 1

Test se zaměřil na šest rozměrů pneumatik – tři letní a tři zimní. Výsledky ukázaly, že existují kvalitní pneu, které v porovnání s konkurencí zásobují životní prostředí menším množstvím mikroplastu. Při srovnání souhrnných výsledků značek byly nejekologičtější pneumatiky značek Michelin, Vredestein a Goodyear. Pozoruhodné bylo, že na opačném konci tabulky se umístily i tři prémiové značky, konkrétně Continental, Bridgestone a Pirelli. Při pohledu na množství uvolňovaných částic by se v případě pneumatik Pirelli dalo s nadsázkou říct, že tato značka napodobuje své pneu pro vozy formule 1.

28. 2. 2022, TZ: dTest

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Společnost DIRP, s.r.o. vám pomůže vybrat vhodné regálové systémy pro kancelář i sklady

Společnost DIRP, s.r.o. vám pomůže vybrat vhodné regálové systémy pro kancelář i sklady

Společnost DIRP, s. r.o. s celorepublikovou působností se dlouhodobě zaměřuje na dodávky kovového a kancelářského...

V zemědělské krajině se šíří široká škála reziduí pesticidů

Ilustrační foto: Praha Press

Zjistili to vědci Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.

Pěstování révy vinné v České republice v roce 2023

Foto: vinohrad, Praha Press

Ze statistických údajů Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) za rok 2023 vyplývá...

Nové podmínky pro hospodaření na erozně ohrožené půdě

eroze/Stanislava Nopova

Platnost nových pravidel pro hospodaření na erozně ohrožené půdě se odsouvá na příští rok. Ministerstvo dává...

reklama
reklama reklama