Smlouvu s cestovní kanceláří je nutné dobře pročíst, radí dTest
Chystáte se na dovolenou? Pokud se rozhodnete svůj zájezd do hor, za památkami nebo k moři svěřit do péče cestovní kanceláře, zaplatíte o něco více, než kdybyste vše zařizovali na vlastní pěst. Na druhou stranu ale můžete počítat s tím, že budete více chráněni zákonem.
Smlouva či potvrzení od cestovní kanceláře mají obsahovat přesné vymezení smluvních stran, samotného zájezdu, všech zahrnutých služeb, ceny a také stornopoplatků.
„Pro přehlednost i kvůli častým stížnostem zde musí být bližší údaje o ubytování, stravování a dopravě. Samozřejmé by mělo být popsání systému stížností a reklamací včetně způsobu řešení sporů připomíná Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.
Mějte na paměti, že zákon pořadateli zájezdu nejen ukládá určité povinnosti, ale umožňuje jim například zájezd v jistých případech zrušit. Je-li jeho vypravení podmíněno určitým počtem osob, které se ho mají účastnit, může být zájezd v termínu uvedeném ve smlouvě zrušen, nedojde-li k naplnění kapacity.
Dle zákona je možné změnit cenu zájezdu i po uzavření smlouvy, a to až do jednadvacátého dne před odjezdem. Může se tak stát pouze v případě, pokud je to předem domluveno a pokud se před odjezdem zvýší cena dopravy či pohonných hmot, platby spojené s dopravou (letištní či přístavní poplatky), nebo se změní kurz koruny o více než 10 %. Pořadatel musí odeslat oznámení o změně ceny nejpozději 21. den před zahájením zájezdu. Pokud jej pošle později, cena se nemění.
Cenu zájezdu mohou ovlivnit i jiné okolnosti. „V případě, že dojde například k uzavření dohodnutého hotelu kvůli hygieně či požáru nebo pokud přelet do destinace komplikuje bezpečnostní situace nebo povětrnostní vlivy, může pořadatel navrhnout změnu smlouvy, a to včetně případné nové ceny," připomíná Zelený a dodává: „Zákazník má lhůtu na rozmyšlenou, a pokud mu nová nabídka nevyhovuje, může od smlouvy odstoupit a dostane peníze zpět. Pokud ale nereaguje, platí, že se změnou souhlasí."
Zákon zakládá právo cestujícího kdykoliv zrušit smlouvu o zájezdu, není to ale vždy zadarmo. Zákazník může odstoupit bez sankce pouze v případě, že pořadatel porušil některou ze svých povinností. Bude-li důvod odstoupení na straně zákazníka (nemoc, nedostatek dovolené, nenadálá událost), pak většina cestovních kanceláří bude chtít stornopoplatek (odstupné).
Výše storna se liší u každé cestovní kanceláře a s blížícím se datem odjezdu roste. Týden před odjezdem se pohybuje mezi 90 – 100 % ceny zájezdu, tedy zákazník vlastně zaplatí vše, aniž by někam vyjel, služby konzumoval a kohokoliv na místě vytěžoval.
„Pokutu ve výši sta procent ceny zájezdu v případě, že zákazník vůbec neodjede, považujeme ovšem za nepřiměřenou," uzavírá Zelený.
- dTest -
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Soví voliéry Borová Lada budou otevřeny v květnu
Šumavský národní park otevře Soví voliéry v Borových Ladách na Prachaticku později než obvykle.
Do Zoo Brno se po 30 letech vrátili pelikáni
Ptáci dorazili na Mniší horu ze Zoo Hluboká, která řešila jejich umístění po prosincové sněhové kalamitě, kdy...
Tip na wellness v Maďarsku. Letošní sezóna v Termálních a zážitkových lázních a Kempu Lipót
Termální a zážitkové lázně a Kemp Lipót se začínají připravovat na letošní sezónu. Lázně a kemp budou otevřeny...