dTest: Živnostníci, pozor na sdělování IČ u telefonických nabídek

Víte, v čem spočívá rozdíl, když smlouvu po telefonu uzavře spotřebitel a když ji uzavře živnostník? Sdělíte-li v reakci na telefonickou nabídku prodejci své identifikační číslo (IČ), přijdete o právo na odstoupení od smlouvy. Někteří obchodníci tohoto faktu zneužívají.

Uvede-li živnostník při uzavírání smlouvy po telefonu své identifikační číslo, předpokládá se, že jedná v rámci své podnikatelské činnosti.

„Nemůže se tudíž následně dovolávat ustanovení občanského zákoníku týkajících se spotřebitelských práv. V případě uzavírání smluv po telefonu je nejzásadnější, že nemá právo na odstoupení od smlouvy a uzavřenou smlouvou je vázán," vysvětluje Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení dTestu.

V posledních týdnech se dTest na poradenské lince setkává s případy, kdy poskytovatelé služeb kontaktují živnostníka a nabídnou mu zpravidla inzerci nebo její zasílání za několikatisícovou úplatu ročně. Volaná osoba je vyzvána, aby sdělila své identifikační číslo. Děje se tak právě proto, aby v rámci právního vztahu již nevystupovala jako spotřebitel a nemohla od smlouvy odstoupit podle § 1829 občanského zákoníku.

Co dělat v případě, že jste již obdobnou smlouvu uzavřeli jako živnostník?

„Pokud slouží zakoupená služba či věc pro vaše osobní potřeby a netýká se ve skutečnosti podnikání, můžete se dovolávat ustanovení na ochranu spotřebitele s tím, že identifikační číslo bylo sděleno pouze jako údaj, nikoli jako ukazatel vašeho postavení v právním vztahu," radí Lukáš Zelený.

Je-li zakoupená služba určena výslovně pro podnikatelské účely, zbývá pouze reklamovat obsah poskytované služby v případě, že neodpovídá popisu v telefonátu. Jestliže není služba poskytována v přislíbené kvalitě, může zákazník požadovat přiměřenou slevu z její ceny.

Nejlepší prevencí proti uzavření nevýhodné smlouvy, kterou nelze bez sankcí ukončit, je neuzavírat jakoukoli smlouvu bez dobré znalosti smluvních podmínek.

Korektnímu poskytovateli služby či prodejci nečiní problém zaslat zákazníkovi nejprve tištěné informace a poskytnout mu dostatek času na rozmyšlenou. Pokud operátor argumentuje časově omezenou nabídkou a nutností využít ji ihned, je na místě vyšší ostražitost.

TZ: dTest

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Pěstování révy vinné v České republice v roce 2023

Foto: vinohrad, Praha Press

Ze statistických údajů Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) za rok 2023 vyplývá...

Nové podmínky pro hospodaření na erozně ohrožené půdě

eroze/Stanislava Nopova

Platnost nových pravidel pro hospodaření na erozně ohrožené půdě se odsouvá na příští rok. Ministerstvo dává...

Veterinární dozor se na jaře zaměřuje na začínající farmářské trhy

Foto: SVS

S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinární správa...

České lesy se staly jednotvárnějšími

Foto: Světlý les/Zdroj: Botanický ústav AV ČR

Pestřejší otevřené lesy dlouhodobě mizí.

reklama
reklama reklama