Novela zákona o silniční dopravě
Ministerstvo může řidičům kamionů mimořádně umožnit jízdu s volnějším režimem přestávek.
Ministerstvo dopravy může od prvního srpna ve výjimečných situacích umožnit řidičům nákladních automobilů jízdu s méně přísnými požadavky na přestávky a odpočinek. Umožňuje to novela zákona o silniční dopravě, která zavádí takzvaný evropský „Balíček mobility“. Ten schválil v roce 2020 Evropský parlament a upravuje pravidla pro dopravce a řidiče kamionů, kteří převážejí náklad po Evropě.
Opatření s režimem individuálně upraveným podle konkrétní události může ministerstvo zavést v případě různých přírodních pohrom nebo krizí. Jako příklad lze uvést uzavření hranic kvůli pandemii covidu 19, sněhovou kalamitu nebo hromadnou nehodu.
Důležité je upřesnit, že nejde o úplné upuštění od požadavků na povinné přestávky a odpočinek, ale o stanovení odchylného režimu, který zohlední specifika dané situace. Nejčastěji je možné prodloužit dobu řízení nebo zkrátit odpočinek nad rámec limitů nebo čerpat víkendový odpočinek v zaparkovaném kamionu. Řidiči v takových situacích můžou individuálně odchylky využít už teď, tato změna ale přináší větší jistotu, že v zahraničí nebudou šoféři a dopravci za odchýlení se od předpisů dostávat pokuty.
Pravomoc Ministerstva dopravy
Opatření má ve své pravomoci Ministerstvo dopravy. Bude se při jeho vydávání obracet na Ministerstvo vnitra, policii a krajské úřady. Odchylný režim ale může vydat pouze se souhlasem Evropské komise a může ho také upravit podle jejích případných připomínek. Ministerstvo však bude moci takové rozhodnutí vydat i zrychleně, a to pokud hrozí nebezpečí z prodlení, například při přírodní katastrofě. V takovém případě je možné ho vydat nejdéle na dobu třiceti dní.
O povolení pro využití odchylky nelze žádat. Ministerstvo dopravy průběžně sleduje dopravní situaci a reaguje na případné mimořádné události. Jednou z takových reakcí by pak mohlo být právě i vydání tohoto opatření, které pak mohou všichni dotčení řidiči využívat.
Změna při kontrolách tachografů
Další novinkou, se kterou se řidiči budou v provozu běžně setkávat, je změna při silničních kontrolách týkajících se tachografů a přepravy nebezpečných věcí. Speciální mobilní jednotky Ministerstva dopravy, které doposud poskytovaly technickou a odbornou pomoc policii či celníkům, budou nyní kontroly kamionů a autobusů provádět zcela samostatně.
Česká republika tak bude mít po vzoru evropských špiček v oboru - německého Spolkového úřadu pro silniční dopravu (BAG) či polské Inspekce silniční dopravy (ITD) – samostatný nástroj specializující se na kontrolu dodržování zákona o silniční dopravě. Jedná se o 21 speciálně vybavených vozidel s experty na silniční dopravu, kteří se budou zaměřovat na odhalování nejzávažnějších podvodů s tachografy a přepravu nebezpečných věcí ADR.
1. 8. 2022, TZ: MDCR
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
V zemědělské krajině se šíří široká škála reziduí pesticidů
Zjistili to vědci Lesnické a dřevařské fakulty Mendelovy univerzity v Brně.
Pěstování révy vinné v České republice v roce 2023
Ze statistických údajů Ústředního kontrolního a zkušebního ústavu zemědělského (ÚKZÚZ) za rok 2023 vyplývá...
Nové podmínky pro hospodaření na erozně ohrožené půdě
Platnost nových pravidel pro hospodaření na erozně ohrožené půdě se odsouvá na příští rok. Ministerstvo dává...
Veterinární dozor se na jaře zaměřuje na začínající farmářské trhy
S příchodem jara v České republice tradičně startuje také sezóna farmářských trhů a Státní veterinární správa...