Pozor na fingované obchodníky z Číny

Asociace malých a středních podniků koncentruje na jedno místo stížnosti na nekalé chování čínských obchodních partnerů a zřizuje Chinese Black List.

Na základě spolupráce s velvyslanectvím České republiky v Pekingu a s čínskými pobočkami CzechTrade, zveřejňuje AMSP ČR historicky první seznam třiceti čínských firem podezřelých z podvodu a zahajuje jednání s velvyslanectvím ČLR v Praze s cílem důsledného prošetření. Současně AMSP ČR předkládá nejčastější příklady podvodných jednání čínských partnerů.

Fingovaný dodavatel

Čínský „partner," který má profesionální webové stránky a propracovaný systém komunikace se zaměřuje na středně velké průmyslové firmy, kterým nabídne materiál za výhodných podmínek a podmíní zaplacením dopředu. Určité zboží skutečně dorazí, jedná se ovšem o naprosto jiný produkt, v ceně o řád nižší. Firma dále přestane komunikovat.

Fingovaný odběratel

Čínský partner vytvoří poptávku u našeho dodavatele, obvykle po mimořádně objemné dodávce. Následně je po našich firmách vyžadováno několik tisíc eur na uhrazení tzv. notářských poplatků či nezbytných „úplatků."

Fingovaný účet

Od dlouhodobého seriózního čínského partnera přijde e-mailem číslo účtu, kam má český dodavatel  směrovat peníze za zboží. Vše vypadá velmi věrohodně, obvykle ale přijde e-mail z adresy, kde je vůči serióznímu dodavateli změněno jen jedno písmenko, což lze přehlédnout. Peníze potom putují na úplně jiné konto. Naši dodavatelé mýlku zjistí, až když je začne skutečný dodavatel upomínat o platbu.

Fingované přijetí českých obchodníků

Švindl spočívá v tom, že čínský odběratel poptá u našich obchodníků větší množství zboží, souhlasí s cenou a vyzve naše podnikatele k návštěvě Číny za účelem uzavření kontraktu. Při jednáních v Číně vše vypadá na první pohled bezproblémově, obvykle se dohodnou na ještě větším množství zboží, nicméně čínský partner následně požádá o složení minimální hotovosti na úplatky pro vlivné úředníky nebo notářské poplatky. Psychologický efekt jednání v cizím prostředí často připraví naše podnikatele o nemalé obnosy.

Fingovaná registrace

Trendem poslední doby bývá tzv. registrace určitých výrobků pro následný dovoz do Číny. Čínský obchodník argumentuje snahou stát se zástupcem v daném regionu a deklaruje zájem dlouhodobě dovážet velké množství zboží. Prezentuje se kvalitním zázemím, webovými stránkami atd. V podstatě se jedná o zaplacení marketingových poplatků spojených s obsluhou trhu, přičemž odběratele po první platbě již nikdo neuvidí.

Fingované obchody s doménami

Česká firma je oslovena čínským tzv. prodejcem domén, který našemu podnikateli sdělí, že je zájem o doménu kterou používá v ČR, pouze s příponou ".cn". Současně mu nabídne, že ji nemíní prodat podezřelé čínské firmě, ale nabízí ji přímo našemu podnikateli. Většinou se ale jedná o podvod a čínský správce domén nabídne doménu v řádech několik set dolarů, tedy o řád více než je běžná cena.

TZ: AMSP ČR

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

České lesy se staly jednotvárnějšími

Foto: Světlý les/Zdroj: Botanický ústav AV ČR

Pestřejší otevřené lesy dlouhodobě mizí.

Získejte dotace pro lepší kvalitu pitné vody

Foto: MZe

Ministerstvo zemědělství zavádí novou dotaci pro snížení obsahu škodlivých látek v pitné vodě a upravuje podmínky...

Úprava opatření proti šíření afrického moru prasat

foto: divočák/SVS

Státní veterinární správa v souvislosti s vývojem nákazové situace upravuje některá mimořádná veterinární...

Sršeň asijská v České republice

Foto: Sršeň asijská/MŽP

V České republice se dne 5. 10. 2023 potvrdil výskyt sršně asijské (Vespa velutina). Jedná se o nebezpečný invazivní...

reklama
reklama reklama