Praha plánuje rychlá podzemní spojení

Praha odstartovala přípravu nových železničních tunelů v centru města, za 20 let se tu svezou první cestující.

Nové spojení II, tedy rychlé železniční propojení pro městské a příměstské vlaky přímo pod centrem hlavního města, kterému se říká také Metro S, se začíná připravovat. Regionální vlaky by mohly zastavovat u opery nebo třeba přímo na Karlově náměstí či na náměstí Bratří Synků. Dovezou cestující z centra na okraj Prahy i do Středočeského kraje rychleji než jakýkoliv jiný dopravní prostředek.

S novými železničními tratěmi pod Prahou již počítají Zásady územního rozvoje hl. m. Prahy a nově i aktuálně připravovaná změna územního plánu. Za 20 let by už těmito vlaky měli jezdit první cestující.

„Projekt se v posledních letech vyvíjel až do dnešní podoby. Do územního plánu zapracujeme variantu dvou podzemních tunelů. Vlaky od Berouna by vjely do tunelu za smíchovským nádražím, zastavily by na Karlově náměstí, u opery a na Florenci, kde by opět vyjely na povrch a pokračovaly ven z Prahy," říká Petra Kolínská, náměstkyně primátorky a radní pro územní rozvoj. „Vlaky od Benešova by zastavovaly na nové podzemní zastávce na náměstí Bratří Synků a dál by jely tunelem k opeře a také na Florenc."

Z Karlova náměstí do Berouna za 28 minut

Centrum Prahy se díky metru S stane extrémně rychle dostupným z okrajových částí města i z měst a obcí Středočeského kraje.

„Z Karlova náměstí dojedete nově za 28 minut do Berouna, za 30 minut do Kralup nad Vltavou nebo za 44 minut do Milovic. Časová úspora bude výrazná. Navíc se větší segregací od dálkových spojů zvýší pravidelnost provozu příměstské železnice," říká zástupce ředitele ROPID Martin Šubrt. „Za ROPID bychom rádi, aby se do diskuse o finální podobě nových podzemních železničních tratí v Praze dostala i variantní řešení, která počítají například s železničními zastávkami v oblasti Žižkova či Anděla. Technické možnosti podobných námětů budou však teprve předmětem odborných prověření."

Zahraniční inspirace

Podobný model podzemních železničních tunelů, kterými projíždí regionální vlaky z jednoho konce města na druhý a zastavují díky tomu přímo v centru metropolí, najdeme v Evropě na celé řadě míst.

„V Mnichově funguje tento model už od roku 1972, v Lipsku dokončili podzemní železniční propojení před čtyřmi lety a ve Stokholmu letos. Nejsou to ale jediná města, železniční tunely pod centry metropolí jsou např. v Berlíně, Miláně, Curychu, Frankfurtu nad Mohanem, Madridu a v dalších městech. A to nemluvím o podzemní síti vlaků RER v Paříži," doplnil Ivan Lejčar, dopravní urbanista a spoluautor podkladové studie pro Metro S.

22.9.2017; TZ: IPR Praha

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Výluka tramvají v úseku Libeňský most – Palmovka pokračuje

Foto: DPP

Z důvodu havarijního stavu části Libeňského soumostí pokračuje do odvolání obousměrné přerušení provozu tramvají...

Krása v detailu. Nová výstava poodkryje tajemství květů

FOTO a kolorování: Eva Tihlaříková/AVČR

Poučná a možná trochu peprná – taková je výstava Tajemství květního vývoje pod drobnohledem v Galerii Věda...

Příspěvek Celního úřadu Praha Ruzyně do státního rozpočtu v roce 2023

foto: Letiště Praha

Fiskální rok 2023 na Celním úřadu Praha Ruzyně.

Praha 1 schválila přidělení dotací

dotace/ÚMČ Praha 1

Dotace na rozvoj občanské společnosti, ochranu kulturního dědictví, a v oblasti sportu.

reklama
reklama
reklama