Spolupráce v oblasti přeshraniční železniční dopravy
Zajíždění vlaků do příhraničních oblastí s Polskem zjednodušuje od srpna dohoda drážních úřadů.
V polovině srpna podepsaly polský Urzęd Transportu Kolejowego (UTK) a český Drážní úřad (DÚ) dohodu o spolupráci v oblasti přeshraniční železniční dopravy. Obsahem dohody je zajištění společného dohledu nad železničními podniky a provozovateli dráhy s přeshraniční činností a stanovení pravidel pro zajíždění do pohraničních stanic obou států. V rámci dohody byly zároveň dosavadní stanice nacházející se na peážních dráhách předefinovány na příhraniční stanice.
„Dohoda s Polskem je dohodou o spolupráci, kterou Drážní úřad uzavřel. Intenzivní jednání probíhají také s Německem a Rakouskem. Hlavním smyslem dohod je podpořit bezpečnost a interoperabilitu železnic a zjednodušit dopravcům pohyb železničních vozidel při zajíždění do pohraničních oblastí sousedních států,“ říká Jiří Kolář, ředitel Drážního úřadu.
Uzavření dohod o spolupráci s vnitrostátními bezpečnostními orgány sousedních států vyplývá ze směrnic Evropské unie o bezpečnosti železnic a interoperabilitě železničního systému v EU v návaznosti na zavedení 4. železničního balíčku. V dohodách jsou vyjmenovány konkrétní vymezené úseky, kterých se příhraniční provoz týká.
Pokud má dopravce vydané jednotné osvědčení o bezpečnosti pro Českou republiku či Polsko nebo o něj aktuálně žádá, podá zároveň žádost o rozšíření oblasti působení do příhraničních stanic, které jsou vyjmenovány v dohodě. I když se požadavek na rozšíření zadává standardním způsobem přes portál One-Stop Shop, schválení řeší již jen národní drážní úřady podle podmínek uzavřené dohody. Jednotná osvědčení o bezpečnosti, která byla vydána před platností dohody, jsou platná v souladu s podmínkami v době jejich vydání a případná žádost o rozšíření je pouze doplní.
Dohoda o spolupráci s Polskem řeší i společný dohled, který znamená sestavení plánu společných státních dozorů i výměnu informací souvisejících s bezpečnostní železničního provozu.
V dohodě s Polskem se vymezenými úseky rozumí tratě:
Chałupki – Bohumín os. n., ChałupkiBohumín – Vrbice, Cieszyn – Český Těšín, Głuchołazy – Jindřichov ve Slezsku, Głuchołazy – Mikulovice, Kamienna Góra – Královec, Międzylesie – Lichkov, Mieroszów – Meziměstí, Szklarska Poręba Górna – Harrachov, Zawidów – Višňová, Zebrzydowice – Český Těšín, Zebrzydowice – Petrovice u Karviné, Hrádek nad Nisou – Žitava– Varnsdorf – Hrádek nad Nisou.
28. 8. 2023, TZ MD ČR
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Soví voliéry Borová Lada budou otevřeny v květnu
Šumavský národní park otevře Soví voliéry v Borových Ladách na Prachaticku později než obvykle.
Do Zoo Brno se po 30 letech vrátili pelikáni
Ptáci dorazili na Mniší horu ze Zoo Hluboká, která řešila jejich umístění po prosincové sněhové kalamitě, kdy...
Tip na wellness v Maďarsku. Letošní sezóna v Termálních a zážitkových lázních a Kempu Lipót
Termální a zážitkové lázně a Kemp Lipót se začínají připravovat na letošní sezónu. Lázně a kemp budou otevřeny...