Spotřebitelská organizace dTest a klauzule „no-show“ u aerolinek

dTest: Podáváme podnět České obchodní inspekci kvůli používání doložky „no-show" evropskými aerolinkami.

Spotřebitelská organizace dTest se tím připojuje k iniciativě evropských spotřebitelských organizací, která cílí na problematickou doložku „no-show". Ta je součástí přepravních podmínek mnohých leteckých společností. A může cestující přijít velice draho, ale lidé o ní obvykle nevědí.

„Klauzule „no-show" umožňuje letecké společnosti zrušit rezervaci, pokud cestující zmeškal buď první část letu v případě více etapové letenky, nebo odchozí let při zakoupení zpáteční letenky. V takových případech aerolinky vyžadují, aby si cestující koupil novou letenku. Chce-li využít tu původní, musí zaplatit smluvní pokutu. Doložka 'no-show' je vůči cestujícímu velmi nespravedlivá. Zaplatil totiž za celou letenku a očekává, že ji bude moci využít. Sice mohl zmeškat první část svého letu nebo najít pohodlnější způsob, jak se dostat do cílového místa, to však není důvod k tomu, aby mu aerolinky zrušily i tu část letenky, kterou by mohl využít," říká Lukáš Zelený, vedoucí právního oddělení spotřebitelské organizace dTest.

Problém je zejména to, že tato doložka bývá nejasně uvedená v přepravních podmínkách leteckých společností. Když se cestující dostane na letiště a chce použít letenku na zbytek své cesty, je obvykle v šoku, když zjistí, že to není možné a musí si zakoupit za stovky eur novou letenku nebo zaplatit vysoký poplatek za změnu té původní.

„Domníváme se, že tato praxe by měla být na úrovni Evropské unie zakázána. Evropská reforma v oblasti práv cestujících v letecké dopravě je však již pět let zablokována a je nepravděpodobné, že by v dohledné době nastala změna. Vzhledem k této situaci se Evropská spotřebitelská organizace BEUC a její členské organizace snaží přimět letecké přepravce, aby přestali s využíváním doložky 'no-show'," vysvětluje Lukáš Zelený.

Aktivitu zahájily holandská spotřebitelská organizace Consumentenbond a řecká EKPIZO podniknutím právních kroků vůči letecké společnosti KLM. Britská spotřebitelská organizace Which?, maltská CA Malta a řecká KEPKA pak zaslaly výzvu hned několika aerolinkám, aby přestaly doložku „no-show" používat. KEPKA, CA Malta, švýcarská spotřebitelská organizace FRC a dánská Forbrugerrådet Tænk podávají stížnost k jejich národním úřadům kvůli využívání této doložky. dTest se připojuje podáním podnětu České obchodní inspekci.

Belgická spotřebitelská organizace Test Achats vede již od letošního července soudní spor proti leteckým společnostem Air France a KLM kvůli použití doložky „no-show". Rakouská spotřebitelská organizace VKI, německá vzbv a španělská OCU již v minulosti vyhrály soudní spory vedené proti různým leteckým přepravcům (např. Lufthansa, Iberia a British Airways).

11. 12. 2018, TZ:  dTest

Komentáře

K článku bylo přidáno 0 komentářů.


Ochrana proti spamu. Napište prosím součet (dva + dva):

Tento článek neobsahuje žádné komentáře.

Aero letos navýší výrobu pro Airbus o 80 procent

Foto: ©AIRBUS S.A.S. 2018 – computer rendering by FIXION-MMS/aero.cz

Ve Vodochodech vzniká hrana křídla pro dopravní letoun A220.

ČSÚ spustil aplikaci zaměřenou na zahraniční obchod

Ilustrační foto: Stanislava Nopová

Český statistický úřad spustil novou vyhledávací aplikaci: Databáze zahraničního obchodu se zbožím.

Pozor!!! Nenechte si zkopírovat platební karty!!!

Ilustrační foto: Praha Press

Kriminalisté z 3. oddělení Prahy I zadrželi tři cizince, kteří podvodem na internetu z lidí vylákali údaje od jejich...

Byrokracie v zemědělství

Foto: Stanislava Nopová

Ministr zemědělství: Nový systém kontrol měl přinést snížení byrokratické zátěže pro zemědělce, stal se...

reklama
reklama
reklama