Starší lidé se na trhu práce potýkají s digitálními dovednostmi
Stárnoucí populace na trhu práce má největší nedostatky v digitálních dovednostech, například v práci s kancelářským softwarem nebo v kybernetické bezpečnosti.
Rozdíly v digitálních dovednostech mladších a starších pracovníků jsou v Česku větší, než je evropský průměr. Zároveň starší generace hůře zvládá stres nebo má slabiny v poskytování zpětné vazby. Pomoci by mohla praktická školení a workshopy, díky kterým by bylo možné deficity dorovnat. Na výzkum stárnoucí populace na trhu práce se zaměřuje tým na Ústavu práva a humanitních věd a Ústavu managementu Provozně ekonomické fakulty MENDELU.
„Stárnoucí pracovníci a pracovnice mají největší nedostatky v digitálních dovednostech – zejména v oblasti kybernetické bezpečnosti, používání dvoufaktorové autentizace, práce s kancelářským softwarem jako je Word a Excel, správy e-mailů a datové analytiky. Z měkkých dovedností se ukázaly slabiny v komunikaci, poskytování zpětné vazby, zvládání stresu a nejistoty spojené s digitalizací,“ popsal výsledky výzkumu Ondřej Pavelek z Ústavu práva a humanitních věd PEF MENDELU.
Výzkum ukazuje, že rozdíly mezi muži a ženami nejsou zásadní, problémy s digitálními i měkkými dovednostmi se týkají obou pohlaví relativně vyrovnaně.
„Vzorek tvořilo 42 % mužů a 58 % žen, přičemž v obou skupinách se objevují podobné obtíže. Z výsledků vyplývá, že 29 % starších pracovníků necítí sebevědomí při učení se novým digitálním nástrojům. Jen 34 % je schopno efektivně používat kancelářské programy a 38 % má problémy se zvládáním stresu spojeného s digitalizací. Rozdíl mezi digitálními dovednostmi mladších a starších pracovníků je v Česku 50,7 %, což je více než průměr EU,“ uvedl výzkumník.
Za stárnoucí pracovní sílu se obvykle považují osoby od 50 let výše, v českém kontextu je hlavní sledovanou skupinou věkový interval 55 až 65 let.
„Do důchodu mají tito pracovníci většinou pět až deset let, v závislosti na přesném věku a individuálním důchodovém věku. Podíl pracovníků ve věku od 55 do 64 let v Česku v roce 2014 tvořil 15,7 %, zatímco v roce 2023 už 18 % všech zaměstnaných. Jde tedy o téměř pětinu pracovní síly,“ přiblížil Pavelek.
Hlavní motivací pro vzdělávání je u těchto pracovníků a pracovnic možnost vyšší mzdy nebo povýšení.
„Efektivním nástrojem jsou prezenční školení a workshopy, kde se učí na praktických příkladech. Starší pracovníci přitom preferují prezenční setkání, nikoli online. Dále jsou to různé digitální kurzy, které mohou být až z 82 % hrazené státem. S tím souvisí také kombinace digitálních a měkkých dovedností, například týmové projekty, které učí současně práci s technologiemi a komunikaci,“ přiblížila Martina Rašticová z Ústavu managementu.
Výsledky výzkumu vyplývají z dotazníkového šetření s celkem 114 respondenty a respondentkami z celkové populace přibližně 905 tisíc pracovníků ve věku 55–64 let. Zastoupeni byli ze všech čtrnácti krajů České republiky. Sběr dat probíhal pomocí dotazníku s 31 otázkami mezi firmami, státní správou, univerzitami. Distribuce probíhala online, poštou i osobně.
20. 10. 2025, TZ: MENDELU
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Kontrolní akce na tržnici ve Studánkách

Při kontrole tržnice ve Studánkách na Českokrumlovsku zajistili inspektoři ČOI bezmála 1 000 kusů padělků za více...
Národní zemědělské dotace pro rok 2026

Ministerstvo zemědělství má připraveny národní dotace pro rok 2026. Více než třemi miliardami korun podpoří živočišnou...
Celní správa eviduje další sérii podvodů

Podvodníci vyžadují jménem celní správy platbu cla a DPH zakoupením kuponu PaysafeCard.














































