Zopakujte si jízdu první autobusové linky po téměř 110 letech
Nechápavé pohledy přítomných občanů Královského hlavního města Prahy míří na jediné vozidlo – autobus, který si poprvé v historii razí cestu k Pražskému hradu, je rok 1908.
Sobota 7. března 1908, 8.00 hodin ráno, Nerudova ulice. Právě v tento den byl totiž zahájen provoz první autobusové linky v Praze. Paradoxem je, že první autobusová linka neměla žádné označení (tabule s názvy stanic byly doplněny pravděpodobně dodatečně). I přesto dokázala na trase z Malostranského náměstí na Pohořelec obsloužit 9 stanic. Linka byla v provozu denně od 6.00 hodin do 22.15 hodin, s intervalem 15 minut.
Vydejte se po trase první autobusové linky
Máte možnost si jízdu první autobusové linky, po téměř 110 letech zopakovat! V rámci projektu Nostalgie DPP 2018 se můžete v sobotu 10. března 2018 svézt autobusem Ikarus E91, který pojede po trase Malostranské náměstí – Hradčany – Pohořelec – Chotkovy sady – Malostranské náměstí. Připraveno je celkem 7 jízd, přičemž pro návštěvníky akce bude k dispozici pamětní jízdenka i brožura.
Jaký byl vůbec důvod k tomu, zavést autobusový provoz do Prahy?
Cíl tehdejšího vedení Elektrických podniků královského hlavního města Prahy (dnešní DPP) byl jediný, obsloužit celou Prahu, a to včetně měst a obcí v jejím nejbližším okolí. Úkol, který na papíře vypadá jednoduše, praxe však brzy ukázala, že to tak jednoduché nebude. Jedním z největších problémů byla právě obslužnost Malé Strany a Hradčan, kde nepříznivý sklon Nerudovy ulice (až 122 ‰) znamenal velkou komplikaci. Dokonce se uvažovalo o vybudování pozemních lanových drah či ozubnicové elektrické dráhy, z různých důvodů však nebylo možné ani jeden projekt realizovat. Poslední možností tak zůstaly autobusy, které právě v sobotu 7. března 1908 vyjely poprvé vstříc zářné budoucnosti, která však byla velice krátká. Z důvodu častých poruch a několika nehod došlo ve středu 17. listopadu 1909 k ukončení autobusového provozu, na jehož pokračování si museli Pražané téměř 16 let počkat.
6. 3. 2018; TZ: DPP
Komentáře
K článku bylo přidáno 0 komentářů.
Tento článek neobsahuje žádné komentáře.
Parkourové hřiště u Port7

Holešovice mají další důvod k pohybu! V areálu Port7 u řeky vzniklo moderní parkourové hřiště, které nabízí...
Na Vltavu se vrátily sezonní lodě

S příchodem jara se na svoje trasy koncem minulého měsíce vrátily také sezonní přívozy. Lidem z Prahy 5 s přesunem...
Petynka ve výstavbě

Praha 6 prostřednictvím své organizace SNEO zahájila proces dostavby krytého bazénu na Petynce.
Nový areál záchranné stanice pro volně žijící živočichy

V pražských Jinonicích byla dokončena stavba moderního zázemí Záchranné stanice hl. m. Prahy pro volně žijící...